• SystraMi

Scouter - Roligt eller pest och pina?

Vi funderar på en fritidsaktivitet för min pojkväns dotter, och snubblade över scouterna på nätet. Hon älskar att vara ute i naturen och har massor med energi, dessutom verkar det vara något man lär sig mkt på. Men ingen av oss har varit scout eller känt ngn som hållt på med det så vi undrar lite hur det är? Någon som varit med i scouterna eller har ett barn som är scout?

• Svar på tråden Scouter - Roligt eller pest och pina?
  • Häxan Jia

Jag har varit scoutledare några år är också naturnisse eller nåja uppvuxen med en mamma som kan lite om typ allt...

Mina småsyskon började scouterna och de hade brist på ledare så jag och min mamma hoppade in som detta.

Det var bra år med många barn som fick komma ut i naturen. De enda som jag ogillade med just vår kår var att den tillhörde nykterhetsrörelsen och de var av den anledningen jag sedan hoppade av 18½ år gammal...

men jag vet att de finns både och så någonstans bör man ju passa in om intresset finns

Med bra och intresserade ledare så kan man lära sig jätte mkt och verkligen bygga sitt självförtroende ihop med andra.

jag tycker scouterna är en bra sysselsättning, där man har roligt och får kunskap på köpet!

I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • Sussannek

Hej!

Här är båda grabbarna med i scouterna, nu i Junior och Patrull.
    Men båda började som minior.
    De tycker det är jättekul med olika aktiviteter och läger.
    Nu senast var det Jiingijamborii som var ett läger med över 28000 personer (lägerdeltagare och funktionärer) från både Sverige och andra länder.

Sedan är det mycket beroende på ledarna vad som planeras och händer...

• SystraMi

Det låter ju bra Känns som en ganska "sund" fritidsaktivitet.

• Häxan Jia
    SystraMi skrev 2007-09-09 10:23:23 följande:
    Det låter ju bra Känns som en ganska "sund" fritidsaktivitet.
    Absolut.
    I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • Pillan79

jag har en son på 8 år som ska få testa på scouterna miniorerna. Han börjar imorgon (måndag). Hoppas verkligen att han kommer att trivas dår. För jag gick på det när jag var liten. Och så älskar han att vara ute i naturen å lära sej en massa saker

• norgesessan

jag var en scout (speider) i några år när jag var liten, tyckte det var kul!
    Det är ju kristet (iallafall kfum/k, och frälsningsarmen), men där jag gick var det inte så att allt var genomsyrat med kristendom, vi hadde kul också..(är inte spec. kristen själv, inte troende iallafall)

• SystraMi

Det blir nog inte scouterna iaf, man var tvungen att vara 7-8 år för att få börja, hon är bara 6. Men vi kommer garanterat ha det i minnet till nästa år

• norgesessan

det finns ju Mulle..Om det inte är nåt lokalt i skåne..där är det grupper från som minsta småttingarna till uppåt..

• snusmumriken2

Jag var med i scouterna när jag var liten, o det var helt underbart kul!
    Tror absolut att din bonusdotter kommer tycka om det

• SystraMi
    norgesessan skrev 2007-09-09 18:01:24 följande:
    det finns ju Mulle..Om det inte är nåt lokalt i skåne..där är det grupper från som minsta småttingarna till uppåt..
    Mulle verkar finnas här med, ska prata med pojkvännen om det, kan ju vara ett bra alternativ
  • Majsan70

Mina stora barn går på Kyrkans UV scouter. Det är en jättebra fritidsform som vi ör hemskt nöjda med.

De är inte så mycket ute i naturen utan satsar mer på att göra roliga saker med barnen av massa olika varianter. Det kostar nästan ingenting och det är väldigt engagerade ledare. De har två hajker per år samt ett sommarläger.

Jag är mycket anti mot kyrkan, men scouter det gör de bra. *S*

Aktiviteter under året är bla.:

Hajker
    Läger, Tårtkamp, Matlagning, båtfärd, grillkväll, lekar, pyssel, osv osv.

Det bästa är att det inte ställs en massa krav på ungarna. Underbart fritt o blir därmed väldigt roligt skulle jag tro.

• norgesessan

merkerna var nåt jag kommer ihåg...bålmärket, bakmärket, köksmerket, knytmärket...komer inte ihåg alla..

Svar på tråden Scouter - Roligt eller pest och pina?