• Hermosa

laxeringsmedel

Jag har bf i dag(går säkert över:).Jag har ju bestämt mig för att ta laxeringsmedel, el spruta med vatten som dom gör på förlossningen. Har hört att laxeringsmedel kan stoppa lite i förlossningens-arbetet Undrar om det e bäst att ta laxeringsmedel hemma och isåfall vilken typ av medel el låta barnmorskerna på förlossningen spruta rent med vatten? kram till alla

• Svar på tråden laxeringsmedel
  • annika46

något sådant gjorde dem inte på mig under min förlossning. varför mixtra själv?

• idis78

Om du ska ta något sådant, vänta tills du är på förlossningen. Det som man sprutar upp i rumpan då är vatten, och ska snarare sätta lite fart på värkarna.

Idag fyller Elliot 1 år!!!!!! HURRA!!!!
  • Villebusen

Jag har aldrig förstått vitsen med laxermedel. Först så brukar man bli dålig i magen innan så kroppen ser till att tarmen är tömd. Sedan tycker jag det är onödigt att använda kontiga ämnen i onödan.

• charlie och novas mamma

Jag har en gravid tidgning hemma där står d att man kan köpa microlax och ta själv hemma innan man åker in till förlossningen. så inge konstigt i d, sen kan d ju även vara bra å ha me till förlossningen å ta efteråt om man tycker att d gör ont att bajsa.
    ja ska köpa d iaf.. trodde inte man skulle hålla på mixtra själv hemma som d står här ovan, men eftersom d till å me stod i tidningen, amelia gravid tror ja d va så går d väl bra å göra så

• TjOcKiSeN1

JAg hade väntat tills det att du kommer in till förlossningen, där får du ett vattenlavemang, helt ofarligt. Om du inte vill ha det så det också ok. Barnmorskorna är vana vid det mesta, så det är mer för din skull än för deras så att säga... Men det är lättare där än hemma och dessutom skulle det komma snabbt, så finns det hjälp att få...

• En glad tjej

Min tarm var definitivt inte tömd innan förlossningen, var inte ens dålig i magen innan, detta på grund av att jag fick bli igångsatt. Fick lavemang kvällen innan igångsättning men eftersom jag åt dagen efter var den ju till ingen nytta! Ja, vad hände? Jo, jag bajsade på mig så klart!

• Sommaren22juni1979

Hej TS!

Du menar Klyx ? Det är vatten samt andra saker i det , o tro mig , Har samma verkan som ett laxeringsmedel , jag har inte använt det vid förlossning men vid kraftig förstoppning fick jag två stora 240 ml flaskor , o jag kan säga så här : De vill att man ska hålla det i tio min , men när man har värkar så fungerar inte det riktigt som de vill , och för mig så kan jag inte ens hålla kvar det en minut ...

Bästa är om du sköter magen ordentligt redan nu , pröva Vi-siblin , finns på apoteket , ett mer humant sätt att få igång magen.
    Pulverform som går den naturliga vägen ner genom tarmarna genom att tillsätta fukt i tarmarna , jag som alltid har kassa tarmar har tvärtom vid graviditeter , min mage fungerar perfekt då , ;)

Så testa med att äta detta , lovar dig .. under förlossningen lär du inte ens tänka på att ha något medel , du lär ändå känna dig toanödig av allt krystande ..

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • jorialel

Jag tänkte också "tömma mig" den här gången har blivit helt bajsfixerad båda ggr jag fött, jättejobbigt att slösa energi på att oroa mig för sånt. Inte var det heller så kul när mannen höll om mig bakifrån under krystverkarna och så stank det dass om hela mig när det kom där bak, blä!

• barbabok

Men hallå - finns ingen anledning att fixa med detta själv hemma i förväg - som någon skrev kan det ju hända att man sen hinner äta nåt mer och blir bajsnödig i alla fall senare! Ta ett vattenlavemang när du kommer in i stället, det gjorde jag, enkelt och funkade jättebra, inga otrevliga olyckor under förlossningen!

• Tokfia 7

Nu är det absolut inte så att jag vill veta vilka som ev. bajsat på sig eller inte vid förlossningen. Men är det vanligt att man kan göra det? Brukar man alltid ta lavemang? Måste man skämmas om man bajsar på sig? Kan man kissa på sig också? Att man kan ta lavemang/laxermedel har jag hört, fast det gjorde man ju inte för länge, längesen. Har det nån betydelse för barnet också med bakterier och så? Säkert helt korkade frågor, men jag har bara funderat och funderat och hittar inga svar...

• JoNiCa

Jag har blivit erbjuden båda ggr och tagit det (vattenslang upp i rumpan) Känns fräscht att vara tom i magen, vill inte bajsa på mig mitt i allt. Inte så att det känns pinsamt utan mer hygieniskt för egen del.

• Sisdan

Jag håller med, lavemang kändes helt rätt för mig också och jag kommer att be om det denna gång med om det finns tid till det.

• idis78
    Tokfia 7 skrev 2007-09-14 08:06:47 följande:
    Nu är det absolut inte så att jag vill veta vilka som ev. bajsat på sig eller inte vid förlossningen. Men är det vanligt att man kan göra det? Brukar man alltid ta lavemang? Måste man skämmas om man bajsar på sig? Kan man kissa på sig också? Att man kan ta lavemang/laxermedel har jag hört, fast det gjorde man ju inte för länge, längesen. Har det nån betydelse för barnet också med bakterier och så? Säkert helt korkade frågor, men jag har bara funderat och funderat och hittar inga svar...
    När barnets huvud passerar svanskotan och pressas nedåt händet det att lite avföring kommer ut. Det torkas snabbt bort av BM. Detta är vanligt, men de flesta vet nog inte om att det hänt, eftersom de inte märker det själva.
    Det finns teorier att det bara är bra med baktierierna för bebisen.
    Mamma till världens bästa Elliot!
  • Jooohanna

Måste säga att bajset som kom ut i början på utdrivningsskedet var det minsta som oroade mig i det läget. Hade trott att jag skulle tycka det var jobbigt men när man väl var där så struntade jag fullkomligt i det. Hade haft funderingar på att ta lavemang på förlossningen men då mina krystvärkar startade hemma så fanns det inte tid för det. Efteråt tyckte jag nästan bara det var skönt att ha sluppit ta lavemang och behövt sitta på toa genom värkarna.

Svar på tråden laxeringsmedel