Elsladd till tvättmaskin, går den att byta ut??
Har köpt en begagnad tvättmaskin, men elsladden är jättekort och nu undrar jag om man kan köpa en ny och sätta dit?
Har köpt en begagnad tvättmaskin, men elsladden är jättekort och nu undrar jag om man kan köpa en ny och sätta dit?
Klart man kan byta ut sladden. Dock måste man veta vad man gör annars kan det bli lite galet.
Ok är det svårt? ska kolla efter en elektriker som kan koppla in den i väggen.
Då kan han ju byta sladden samtidigt.
Jag tycker inte att det är svårt men då har jag ju också en pappa som kan allt sånt och fått lära mig redan som liten.
Men om du ändå ska ha en elektriker som kopplar in den i väggen så be honom samtidigt byta sladden.
Ok då gör jag så. Man får ju inte koppla in tvättmaskiner själv enligt hyresvärden.
Förresten vad kan sladden kosta per meter?
Beror på om det är enfas eller trefas. säg mellan 15:- och 50:-.
trefas? är det sån med tre tåtar???
Nää, fyra eller fem.
Se'n beror det på om du har nå't tvättmaskinsuttag i badrummet (om det är där den ska stå).
Ok för det är tre tåtar på den här. och det finns uttag för den i badrummet.
Enfas alltså. Och uttag för den. Verkar inte bli några problem.
Nä jag tänkte åka förbi coop forum och köpa sladd imorrn. Måste även sätta dit en annan vattenkoppling då den som är på maskinen är för stor för den på väggen.
"Man får ju inte koppla in tvättmaskiner själv enligt hyresvärden"
Är det någon lokal regel eller?
För har tvättmaskinen stickpropp, och det finns ett lämpligt uttag så är det väl bara att sticka in stickproppen..??
Tvättmaskin i badrum ska vara fast monterade. Om inte de nya EU-reglerna ändrat på det, så får man inte ha 220 V eluttag i badrummet.
Ahaa!
Jag har ingen stickpropp på min maskin utan tåtar som ska in i väggen. Och det är en försäkringsfråga, så då vill jag hellre ha nån som vet hur man kopplar så det inte blir galet.
Ja, kalla gärna på en elektriker för säkerhets skull.