• Anonym

Skiljsmässa - hur går det till?

Kärleken har tagit slut, liksom lusten att fortsätta kämpa för en framtid som vi inte ens kan se oss tillsammans i.

Om vi är överens om att skiljas och vill lösa det på ett bra sätt, hur går det till? Vi är fortfarande vänner och vill bara få det överstökat utan problem och så "lätt" som möjligt.

Vi har ett barn på fyra år, och vi är överens om vv-boende.

Vi har en bostadsrätt tillsammans, som vi vill att jag skall lösa ut honom från.

Vi har en bil tillsammans som vi vill att jag skall ta över lånet på.

Alla "grejer" hemma såsom möblemang och annat kommer vi nog kunna komma överens om hur vi skall dela.

Skall man ändå ha kontakt med familjerätten? Finns det ändå en massa "måsten" man måste ta hänsyn till? Hur går det till???

• Svar på tråden Skiljsmässa - hur går det till?
  • Anonym

Vet inte riktigt hur det funkar... Men har man barn så har de en handläggningstid på 6 månader

Och jag tror att oavsett om man är överens eller inte så har man den prövotiden i 6 månader.
    Men under den tiden kan man ju fortfarande bo på åtskilda håll.
    Men skilsmässan går inte igenom förrän prövotiden är slut.

• silverpinglan

Hej,

Jag har precis löst ut min man från vår gemensamma bostadsrätt. Du är välkommen att maila mig för frågor, men kortfattat går det till ungefär så här:

1. Skriv ut blanketter om skilsmässa på Skatteverkets hemsida som sedan skickas in till tingsrätten i ert län. Glöm inte att yrka på att ni är överens om att du skall ha kvarsittningsrätt i bostadsrätten. Själva bodelningspappret som ni upprättar måste man inte skicka in till tingsrätten, om det inte är så att man inte är överens.
    2. Upprätta en bodelning själva. Gör två spalter där ni överst skriver era respektive tillgångar och skulder. Fyll sedan på med möbler och andra värdesaker och bestäm vem som ska ha vad. Skriv även med alla avtal, samt bostadsrättsöverenskommelse och sånt och dessa skall överföras. Skriv under bodelningen - detta är ert starkaste bevis i framtida gräl.
    3. Bostadsrättens värde kommer ni gemensam överens om efter möte hos banken. Banken gör en teoretisk värdering baserat på vad som såls i närheten, bostadens skick och egenskaper. Har bostaden stigit i värde kan din man vilja ha ett intresse av att göra en värdering genom en mäklare (skriftlig mäklarvärdering kostar 1500-2500kr). Akta dig för att låta dig gå med på att lägenheten övervärderas av en glad mäklare!! Stor varning på att ni kan bli ej överens om lägenhetens värde. Ofta väljer par att gå på genomsnittet mellan bankens teoretiska värdering och märklarvärderingen...men jag är tveksam om det gynnar den som ska köpa ut. Man kan komma överens om själva summan själv vid en bodelning, förutsatt att det är minst i nivå med bankens värdering. Om ni köpte lägenheten för 2 miljon kronor och den nu är värd 2,5 miljoner kronor köper du ut honom enligt följande: 0,5 milj minus tänkbar reavinsskatt minus tänkbar mäklararvode. Denna summa delar ni på två och denna summa ska du betala till honom samt överta hans lån. Han behöver inte skatta på den summa som du betalar till honom, eftersom ni redan dragit av den latenta skatteskulden (din framtida reavinstsskatt vid en försäljning) utan skall ange bodelning i deklarationen för den summa han erhållit.
    4. När ni kommit överens om summan som du ska "köpa ut" bostadsrätten skall ni skicka in detta med en "Avtal om överlåtelse av bostadsrätt" där det måste framgå (sök på överlåtelse av bostadsrätt på Internet så får du fram färdiga mallar!):
    A) Om det är en bodelning, en överlåtelse eller en gåva.
    B) Köpeskilling
    C) Tillträdesdag
    D) Andel i bostadsrätt, antal kvadratmeter etc.
    Detta tillsammans med att din man vill träda ur bostadsföreningen samt era underskrifter skall skickas till bostadsrättsföreningen som i sin tur kommer skicka det till bostadsrättsföreningens ekonomiska förvaltare som skickar underlag sedan till skatteverket.

Ehhh, lycka till...och hör av dig till mig med frågor.

Svar på tråden Skiljsmässa - hur går det till?