• Anonym

Era erfarenheter av Cerazette?

Jag har, efter att ha ätit Trionetta i 9 år blivit tvungen att byta till minipiller pga högt blodtryck.

Barnmorskan rekommenderade Cerazette och att jag ska testa det i 4 månader för att se hur det känns. Jag är lite orolig efter att ha läst i vissa trådar här om många som blivit gravida trots att de ätit Cerazette regelbundet. Dessutom var jag väldigt nöjd med Trionetta eftersom jag visste att det funkade, även om jag skulle glömma att ta ett piller någon dag :-/

Vill inte ha barn just nu...

Ni som ätit Cerazette en tid, vad är era erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-09 20:46:19:
    Ni som är missnöjda, har ni testat något annat (icke "riktigt" p-piller) som ni varit mer nöjda med?

• Svar på tråden Era erfarenheter av Cerazette?
  • lia76

USch å fy... Jag har ätit 3 kartor (3 månader) och nu när min näst senaste mens kom (i juli) så blödde jag i 3 veckor?!?
    Har aldrig inträffat tidigare när jag ätit andra p-piller.
    Nu är kartorna slut och jag har gått över till mina vanliga p-piller och min mens var precis som vanligt senaste gången.

Jag började äta Cerazette pga att jag ammade ch inte kunde ta de tabletter jag hade innan

Men för vissa så försvinner mensen helt eller delvis...
    Och jag har oxå läst att många har blivit gravida med dessa tabletter

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Anonym

Jag åt Cerazette efter att ha haft Trionetta pga att min BMI var för högt för "vanligt" ppiller.
    Med Cerazette så blev min mensvärk starkare än under tiden då jag åt Trionetta. Dessutom så blev jag gravid.

Är anonym eftersom jag inte vill att folk ska veta att mitt barn var oplanerat.

• flipperkulan

Hej!
    Jag åt Cerazette i ett år. Funkade super i ett halvår, inga blödningar och ingen mens.
    Resten av tiden blödde jag konstant, men uppehål på 2-3 dagar för att sedan fortsätta. Inte som mens direkt, men små skvättblödningar. Helskumt. Är gravid nu (planerat, blev det ca 3 v efter jag slutade äta dom). Kommer aldrig mer käka dom.

• flipperkulan

Jag började äta dom för jag skulle ha p-stav. Men så började vi planera barn så då fortsatte jag äta tills det var dags att sluta...

• Lilla  Bebisen

jag äter dem nu och tycker de funkar bra.. min mens har i stor sett försvunnit o när ja väl har den e de max 2 dagar o jätte lite.. förut har ja alltid blött massor så de e väldigt skönt.. men missar ja ett piller kommer mensen dagen efter har ja märkt..

oj e de många som blivit gravida när de ätit dem.. de visste ja inte.. då får man hoppas på de bästa då =)

ja har iaf väldigt positiv erfarenhet av dem..

• lillrottis

Ja åt dom förut och ja gillar dom inte....

Visst ja hade ingen mens och de var ju skönt, men ja fick rejäla humörsvägningar, gick upp massor i vikt, ingen sexlust alls.. Nää skulle aldrig äta dom igen.

Men finns många som e jätte nöjda med dom...

• Anonym

jag har ätit dem i nästan 6 månader och tycker jag blöder nästan ständigt, nu har jag slutat och ska testa något annat istället

• sara1986

jag åt de i en månad och jag blödde hela månden, var väldigt deprimerad och fick jobbiga hormoner och mådde helt enkelt dåligt hela tiden. Plus att jag blev gravid av de en vecka innan jag skulle sluta ta de.

• Rosa84

Jag har ätit dom i 3 månader. Bestämde mig för att sluta med dom i torsdags, varit superdeppig & haft humörsvängningar.. Mått bläää helt enkelt. Sen sexlusten har varit helt borta.

Det enda positiva jag kan komma på med dom är att jag slapp mens under tiden jag åt dom, men till vilket pris då..

Nu bara efter några dagar sedan jag slutade äta dom börjar jag må bättre & bli mitt glada jag.

• Anonym

Jag slutade äte mina cerazette i måndags..pallade inte med dem längre.
    Mensen var oregelbunden och kunde vara i 3 veckor, plus att jag fick finnar på rygg och i ansiktet och humöret var en pina!!

• linnma

Jag förvandlades till en rabiat ständigt blödande grinkärring! Slutade efter 3 månaders h-vete.

• Elisabeth1979

Hej! Precis som du så åt jag också Trionetta och var mycket nöjd med dem. Men då jag också fick högt blodtryck rekommenderade min barnmorska mig att börja med Cerazette i stället.
    Första tiden var mensen mycket oregelbunden och jag blödde mer än tidigare. Efter ett par månader blev det bättre och jag märkte inga större sillnad jmf med innan.

• Maggis Nervis

Jag har med ätit trionetta innan min grav. med gott resultat. Denna gången testar jag dock cerazette eftersom det sägs att dom ska hjälpa även mot pms. Det är ju rätt så långt spann på dessa med hur lång skillnad man kan ta dom (man bör ta dom vid samma tid, men dom ger skydd upp till 12 h... Så det ska inte vara nån fara att glömma) Jag har än så länge bara ätit en karta, hade min mens i 5 dagar och har sen inte haft den. Så hittils funkar dom bra! Även min kompis äter dom och har ätit i 6 mån. Hon är jättenöjd.

Harry Potter and the Deathly Hallows-Det är över nu
  • Anonym
    Elisabeth1979 skrev 2007-09-09 17:12:28 följande:
    Hej! Precis som du så åt jag också Trionetta och var mycket nöjd med dem. Men då jag också fick högt blodtryck rekommenderade min barnmorska mig att börja med Cerazette i stället.Första tiden var mensen mycket oregelbunden och jag blödde mer än tidigare. Efter ett par månader blev det bättre och jag märkte inga större sillnad jmf med innan.
    Skönt att höra någon som har hyffsat bra erfarenhet av dem!
    När jag läser de andra kommentarerna känns det sådär :-/ Knappt att man vågar lita på dem...
  • Anonym (....)

Jag åt dom i ett halvår...sen gav jag upp!!
    Blödde i tid och otid...blev deprimerad...humörsvängningar...tappade sexlusten.
    Nej här är det bara negativa erfarenheter...har även 3 vänner som också fått dessa symptom som jag...och dom har slutat med pillren.

Hoppas att de funkar bra för dig!!

• Snova

För mig funkade de sådär - humöret vaar ok men blödningarna var oregelbundna och sexlusten dålig. Känns bättre nu utan dem (åt dem ca 9 mån)!

• Anonym

Ni som är missnöjda, har ni testat något annat (icke "riktigt" p-piller) som ni varit mer nöjda med?

• QueenS

dom fungerade väldigt bra måste jag säga! hade bara lite mens 1gång per 6 månader (åt dom i 4 år). Hade inga biverkningar, blev aldrig gravid, gick ej upp i vikt, inga finnar....dom va underbara.....

• Anonym (....)

Jag har inte testat några andra.
    Utan funderar på att gå tillbaka till p-pillren jag hade innan jag slutade för en graviditet.

• Snova

Har bara testat vanliga p-piller o Cerazette. Blödningsproblemen har jag bara upplevt med Cerazette. Har även haft p-stav som ju innehåller exakt samma hormoner. Hade då ingen mens under första 1,5 året och sedan helt oregelbundet/längre blödningar under resterande 1,5 år.

Svar på tråden Era erfarenheter av Cerazette?