• Miss Love

Vad heter det när man "målar" så att ådringarna fortfarande syns i trät?

Vad heter det när man "målar" så att ådringarna fortfarande syns i trät? Kommer inte på vad "färgen" heter. Det finns ju i olika färger svart, brunt, mahogny m.m. En till fråga vill då "måla" om två möbler på detta sätt som färgen har blivit dålig på. Måste man slipa först då? Håller inte färgen annars? Tips råd?

• Svar på tråden Vad heter det när man "målar" så att ådringarna fortfarande syns i trät?
  • NiXxI

Lasyr

En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Dimitra

Är det betsning du menar?
    Om det är lackat eller förbehandlat på annat sätt är det bra att putsa ytan först.

Och åren går...
  • NiXxI

Sandpappra upp ytan först (så att den blir ruggad), måla inte sen, utan svampa med Lasyr...skitsnyggt!!

• Miss Love

Hmm.. lasyr eller bets, vilket är det? Trodde först bets men sedan blev jag osäker. Ådringarna ska alltså fortfarande synas i trät, då kanske det är lasyr eller? Ska ha mahogny eller brunt.

• Miss Love

En till fråga lackar man på lasyr eller är inte det som färgat lack?

• LuMa

De här uppgifterna är hämtade från wikipedia:
    "Lasyr är ett transparent lager oljefärg, som modifierar den kraftiga färg över vilken den har anbringats.

Betsning, ytbehandling av trä med vatten- eller spritlösningar av färgämnen.
    Betsning färgar ytan utan att täcka den, dvs. ytstrukturen förblir nästan oförändrad. Färgbetser ger den önskade färgnyansen direkt, medan kemiska betser ger färgverkan genom att de reagerar kemiskt inne i träet."

• Dimitra

Ur wikipedia:

Betsning färgar ytan utan att täcka den; ytstrukturen förblir alltså nästan oförändrad. Färgbetser ger den önskade färgnyansen direkt, medan kemiska betser ger färgverkan genom att de reagerar kemiskt inne i träet.

Lasyr är ett transparent lager, främst av oljefärg eller akrylfärg, som modifierar den kraftiga färg över vilken den har anbringats. Genom att göra detta kan man få fram effekter som skulle kunna vara svåra att få fram med vanligt måleri.

Alltså, med bets så lägger du ett färgat lager direkt på trämöbeln, befintliga ådringar syns igenom. Med lasyr så målar du en mörk färg och sedan en tunn (ofta vit) färg som kallas lasyr. Med den kan du själv göra tex ådringar på möbeln.

Och åren går...
  • NiXxI

Nämen...inte målar man så med Lasyr...:"Med lasyr så målar du en mörk färg och sedan en tunn (ofta vit) färg som kallas lasyr. Med den kan du själv göra tex ådringar på möbeln."
    Vi hade Kumlins måleri här som laserade vår verandra (vägg), för att få fram ådrorna...så det du skrev var lite vajsing dock

• Dimitra
    NiXxI - då är det lite vajsing på färgaffären som förklarade skillnaden för mig när jag ville måla en möbel.

Hon sa att bets visar befintliga ådror, med lasyr så kan man göra egna.
    Och åren går...
  • NiXxI

Men åhhh...jahapp...så enkelt var det då
    Nä, vajsing menade jag med att en lasyr mycket väl kan användas så som du beskrev, MEN dock inte behövligt. Du pratar om täcklasyr, jag om vanlig oljelasyr. Så man får väl födjupa sig och inte bara se enkelspårigt.

Svar på tråden Vad heter det när man "målar" så att ådringarna fortfarande syns i trät?