• mysrester

Vad händer om man äter potatismjöl

Jag undrar vad som händer om man äter en stor mängd potatismjöl och sedan dricker kokhett the eller kaffe. Får man tjocka slemklumpar i magen och tarmarna då? Kan man dö?

• Svar på tråden Vad händer om man äter potatismjöl
  • puffipuff

då ska du nog till att äta mycket potatismjöl...

• MaddeMamman

Du lär nog bränna tungan av dig först, potatismjöl förklistras vid 75 grader

• Avstängd

Hur ska du lyckas svälja ner allt mjöl innan?
    Det är ju torrt.

TT´s röv är så go och fin, den ska jag klämma hela dagen.
  • mysrester

Man kan blanda ut potatismjölet med lite kallt vatten först, till en tjock smet som går att svälja. Sen dricker man den heta vätskan. 75gradigt då om det räcker.

• Avstängd

Testa sen då

• puffipuff

ursäkta, varför skulle du göra det??

• mysrester

Alltså jag ska inte göra det tror jag, men jag undrar vad som händer. Är det ofarligt kanske jag prövar det sedan nångång.

• Avstängd

Tror du blir kass i magen isf.

• Themis

Nej, det är inte farligt. Lite fakta om potatisstärkelse:

Stärkelse är en kolhydrat och innehåller många vätebindningar. Det gör att den kan binda vatten i sig. Stärkelsekedjorna binder också till varandra. Det gör att stärkelsen inte är vattenlöslig, även om den sväller när den binder vatten.

Upphettning gör att bindningarna mellan kedjorna kan brytas och vatten kommer in i stället. När det händer ökar viskositeten, som t ex när man kokar kräm på potatismjöl. Upp till cirka 70 °C är svällningen reversibel.

Om temperaturen höjs ytterligare, över cirka 75-80 °C, börjar stärkelsekedjorna brytas ner. Då minskar viskositeten igen och svällningen är inte längre reversibel. Vi får en form av delvis nedbruten stärkelse som behåller sitt vatten och är relativt klar. Stärkelsen har gelatiniserats.

Nedbrytningen av stärkelsen (hydrolysen) snabbas upp av enzymet amylas (finns i flera varianter) som finns både i potatisen och i saliven hos djur och människor. Liksom alla enzymer har amylas en optimal arbetstemperatur. Amylaset är allra effektivast vid 40 °C. Om det är för kallt sker reaktionen långsamt. Om det är för varmt förstörs enzymet genom denaturering (dvs det tappar formen och kan inte jobba).

Stärkelse heter alltså amylos på kemispråk och enzymet i vår saliv som bryter ner den heter amylas-det är uttänkt så fiffigt när man namnger ämnena. Mjölksocker (laktos) bryts t ex ner av enzymet laktas.

amylos-amylas
    laktos-laktas

Är du med?

Om vi inte kunde bryta ner potatisstärkelsen med vårt amylas så hade vi inte kunnat bryta ner någon mat med kolhydrater och det hade nog varit lite opraktiskt.

Svar på tråden Vad händer om man äter potatismjöl