• Emma m Theodor

Ont i tungan- som om man bränt sig/blåsor

Är det någon som vet vad vi råkat ut för härhemma- helskumt:
    I måndags nån gång började det göra jätteont i min tunga. Eftersom jag ovanligt nog hade valt en varm choklad i automaten på jobbet och varit superstressad var jag bombsäker på att jag helt enkelt bränt tungan. Det har jag trott i en vecka. Nu först- efter en vecka- börjar det bli bra. Jag har haft jätteont i tungan och t om använt en amerikansk bebissalva som bedövning.
    Nu ikväll började 4-åringen gråta vid läggdags för att han hade så ont i tungan.... 1-åringen som just börjat på dagis har varit förkyld och gnällt och kan ju både ha åkt på samma konstiga grej och även varit källan till det hela. Bland alla småbebisar på dagis.
    Är det någon som känner igen detta och vet vad vi drabbats av?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ont i tungan- som om man bränt sig/blåsor
  • miab80

Intressant... Det känns precis som om jag har blåsor på min tunga! Men det syns inga. Har haft det i någon vecka nu.
    Jag trodde det kanske berodde på någon slags vitaminbrist

• Kornblume

Det har vi här ocksa. Tror att det är munherpes men är inte säker - det kanske finns nan annan med bättre informationer? Jag har ocksa hört talas om svampinfektioner pa tungan men det kan det väl ända inte vara? Ont och irriterande är det iallafall, men min son verkar inte bry sig särskilt mycket, märker bara att han inte äter hart bröd och andra svartuggade saker sa gärna just nu.

• Tilt

förkylningsblåsor möjligtsvis?
    Dottern hade det i sådan liten storlek att dom inte syntes, jag fick större som syntes. Bara en tanke.

• SandvikenMamma

Åh, jag har haft så jag också, men jag kommer inte på vad det heter!! *irriterande*

På mig kom det alltid i samband med förkylning... Ska fundera lite, återkommer om jag kommer på vad det heter

• Cocarola

Afte? s.k. geografisk tunga?

Barnen och jag fick det i samband med en förkylningen en gång för några år sedan, och det tog lång tid innan det blev bra. Jag kollade upp det på internet och blev jättenervös för det verkade som om det skulle kunna vara något återkommande, ungefär som munsår gör, men vi har inte fått det fler gånger.

Undrar om det inte är vissa förkylningsvirus som utlöser detta?

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=16902http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Emma m Theodor

Tack för tipsen. Det är nästan mer som man har bränt sig än blåsor. Fast det kändes som att det kanske kom blåsor efter ett par dagar. Men jag känner ju av det fortfarande. Efter en hel vecka... Det är ömt och känns skumt. Nästan som om tungarn "somnat".

• Emma m Theodor

Höstblåsor trodde sjukvårdsupplysningen- det känns som att det kan stämma...

• Bispan

Tyckte också jag kände igen symtomen som när jag hade höstblåsor...

• avaa

Kan vara förkylningsblåsor el. svamp! Min dotter hade förkylningsblåsor och vi fick tips av en barnläkare att peppra med alvedon, dom kan ju ha rejält ont! Men jag själv drabbades av detta oxå men det utvecklade sig så illa att jag fick svampinfektion i hela munnen!! Det spred sig tillslut runt munnen. Jag fick medicin på vårdcentralen och har aldrig haft besvär sen dess..

// Lycka till

• Kornblume

Hur ser det ut när det är svamp egentligen? Ska det inte vara med vitt belag da?

Svar på tråden Ont i tungan- som om man bränt sig/blåsor