• meteon

Huden flagnar av!!!

Min dotter är 3 år. Under den sista veckan har huden på hennes fingrar och tår börjat flagna av....rejält dessutom! Vad kan det bero på? Hade det bara varit tårna kunde det ju vara att hon hade varit för varm om fötterna men fingrarna ser ju likadana ut! Hoppas någon vet. Ringer Bvc imorgon men om dom inte har något svar, kanske någon här kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Huden flagnar av!!!
  • stayinshape

Hej!

Ring sjukvårdsupplysningen, dem är duktiga och svarar 24 timmar om dygnet : )

Mvh En Nyfiken Pappa

• Jomppelina

Ring absolut även om du får svar!!

Men hur är det med scharlakansfeber, är det inte så att huden på händer och fötter flagnar, tex?

• Some Say Love

Min dotter har något som kallas vinterfötter (och fingrar) Och då flagnar huden av.. men det BRUKAR inte komma redan nu. Men ibland gör det det ändå..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Mamma till Tilda

låter som scharlakansfeber tycker jag!

• meteon

Bvc tror att det är en virus infektion som heter hand, mouth and foot disease. Den läker ut av sig själv. Men man bör smörja in fötter o händer m en fet salva.
    Tror minsann jag ska ringa sjukvårdsupplysningen o höra om dom tror samma sak!

• Some Say Love

Det tror INTE jag att det är.. för den sjukdomen gör ONT så in i norden. Man får blåsor inne i munnen och i handflator och under fötterna, man kan knappt gå så ont det gör.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • meteon

Intressant...sjukvårdsupplysningen tycker jag ska gå med henne till vårdcentralen mest för att utesluta allergier....
    Lovar att dom kommer med någon annan idé där!

• Mamma till Tilda

Har hon eller någon annan runt omkring henne haft halsfluss nyligen? Då kan man om man blir smittad få scharlakansfeber, samma virus.

• meteon

Hon var rejält förkyld m feber o hosta för ca 2 veckor sen. Men det gick över efter ca en vecka. Nu är hon förvisso riktigt förkyld igen m hosta....Detta förklarade jag för både bvc o sjukv. upplysningen. Tror mer på er,Mrs Bean och Mamma till Tilda, än sjukvården. Försöker komma till vårdcentralen imorgon o ska kräva halsprov!

• Mamma till Tilda

Låter bra! Lycka till!

• Jamson

låter som mul och klövsjuka (jo det heter så även på barn), en grannes unge hade det för några år sedan, men det gjorde inte ont.
    Kommer inte ihåg hur det gick bort dock.

• JenLan

Låter som scharlakansfeber helt klart! Höstblåsor (annat ord för hand-fot och mun sjuka) blir det blåsor av ...det har vi haft ett par gånger och det gör hemskt ont...enligt barnen i alla fall

• meteon

Både sjukvårdsupplysningen, vårdcentralen o bvc är helt eniga om att scharlakansfeber är det ABSOLUT INTE! Sen hade dom alla olika åsikter om vad det kunde vara. Har ju nämnt 2 tidigare. Vårdcentralen tyckte det hela var roligt o sa skrattande att hon ömsar bara skin!!!!!!!!!!!!!!! Har inte många positiva erfarenheter av denna vårdcentral o nu tänker jag aldrig gå dit igen! Halsprov lyckades vi inte ta för min dotter vägrade gapa...men de tyckte inte det var nödvändigt ialla fall.
    Jag fortsätter att smörja in hennes fötter o hoppas att det inte är något annat.

Svar på tråden Huden flagnar av!!!