• valkyrian

Om man föds både blind och döv?

Hur tänker man då? inte i bilder och inte heller i ord?
    finns det fall då det har hänt, och hur lever dessa människor?

Nu gör det ont i mitt huvud, varför tänker jag på sånt här?

• Svar på tråden Om man föds både blind och döv?
  • marysoul

haha, det där är en sån fråga man blir tokig av att tänka på :P har gjort det många ggr. men vill gärna ha ett svar. känns ju som att det definitivt borde finnas ett par st drabbade.

• aktuelle
    valkyrian skrev 2007-09-09 22:44:53 följande:
    Hur tänker man då? inte i bilder och inte heller i ord? finns det fall då det har hänt, och hur lever dessa människor?Nu gör det ont i mitt huvud, varför tänker jag på sånt här?
    kanske tänker i smaker, lukter och former för de sinnena har man kvar och kopplar ihop med detta :)
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • lillrottis

Jag jobbar med människor som föddes blinda och döva.. Vet inte hur dom tänker, eftersom ja inte kan läsa andras tankar

• valkyrian
    aktuelle skrev 2007-09-09 22:52:03 följande:
    kanske tänker i smaker, lukter och former för de sinnena har man kvar och kopplar ihop med detta :)
    Tänkte jag med på, frågan är hur man då tänker och hur man vet vad man tänker på :S
    Dessutom hur man gör andra uppmärksam på vad man behöver eller s¨å :S
  • Urpan

Usch, vilket öde! Jag praktiserade på ett äldreboende en gång... där fanns det en gubbe som var döv, blind OCH stum! Kan ni tänka er, vilket liv!

• valkyrian
    lillrottis skrev 2007-09-09 22:53:01 följande:
    Jag jobbar med människor som föddes blinda och döva.. Vet inte hur dom tänker, eftersom ja inte kan läsa andras tankar
    Självklart inte men jag tänker ju i bilder och "tal", utgår ifrån att dom flesta andra med hörsel och syn i behåll gör lika, en döv tänker nog i bilder och en blind i tal.
  • lillrottis
    Urpan skrev 2007-09-09 22:53:40 följande:
    Usch, vilket öde! Jag praktiserade på ett äldreboende en gång... där fanns det en gubbe som var döv, blind OCH stum! Kan ni tänka er, vilket liv!
    Om ja inte minns fel så e alla som föds dörv (blinda stumma också
  • LillaÄrtan

Om man inte hör någonting så kan det vara svårt att lära sig prata

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
Svar på tråden Om man föds både blind och döv?