• 68an

Någon som spelar saxofon?

Jag har i många år varit sugen på att lära mig att spela saxofon men har aldrig kommit till skott. Nu vet jag iofs inte hur jag ska lära mig det då jag inte hittat en endaste kurs inom ämnet mer än för barn men jag har en fråga ändå.

Är det riktigt svårt, rent av omöjligt för mig på 39 år att lära mig det?! =/

Noter måste jag också lära mig då jag som ung spelade piano, dragspel osv på gehör. Det end ajag kunde spela efter noter på var blockflöjt men det var ju nästan 30 år sen och minnet är inte evigt

Hoppas tips och åsikter haglar in

• Svar på tråden Någon som spelar saxofon?
  • Sånglärkan

Har du spelat blockflöjt har du redan förkunskaper!
    Greppen är nästan exakt lika en hel oktav nämligen.

Köp gärna en spelbok med övningsCD, det finns jättebra på marknaden numera.

Du har alltså tillgång till själva saxofonen?

• 68an

Tack Sånglärkan!

Nej tyvärr ha rjag inte tillgång till en saxofon vilket är synd. Jag ska nog ta reda på om möjlighetr med att hyra en då jag inte vet om det blir långlivat.

Jag är så borta på musiktermer, noter mm så jag greppar inte ens "Greppen är nästan exakt lika en hel oktav nämligen!

Är jag rökt tror du?! *L*

• Sånglärkan

Absolut inte rökt!

Blåsblus 1 är ett nybörjarmaterial med kompcd och där kommer du att känna igen både noterna och greppen från blockflöjten - jag lovar.
    Du kan bla. köpa det här www.notposten.se/varor/saxofon.html , men gå in på en musikaffär annars. Kolla också på bibblan! De kan faktiskt ha en del saxofonskolor där på X - avdelningen.

DÄremot kan du ju behöva en livelekiton i hur du ska få en bra munställning och där måste du nog nosa upp en saxofonist som får titta på hur du blåser.

Se till att du köper nytt och fräscht rör, blöt upp det i munnen 20 sekunder innan du fäster fast det i munstycket. Se till att inte vika in underläppen helt utan lägg an läppen mot röret (munstycket ska alltås vara vänt så röret (=träbiten) är vänt neråt) och tryck ganska hårt med läppen och blåås!

Du kommer att ha jättekul ju! Avundas dig att ha kvar det roliga med att få BÖRJA spela sax Det är så befriande med detta brölande som det faktiskt är i början

• 68an

Sånglärkan!

TACK för ditt svar och för att du tror att möjligheten finns ...kanon med lite tips oxå!

Så du spelar sax själv?

Sen en annan sak! Det finns ju olika saxofoner, alt, tenor osv...jag har iaf bara hört talas om 3 olika typer men kan inte mer om det.
    Det jag vet iaf är att jag bla älskar soundet från saxofon i Joe Cookers låtar. Vet du vad det är för typ av sax?

Det där med att få övning av ngn annan som spelar tror jag kan bli svårt. Känner INGEN som spelar sax och då jag letat efter kurser osv här i Sundsvall så hittar jag ingenting. Förvånad för det trodde jag skule vara en baggis att hitta.

• Sånglärkan

Joe Cocker... Ja då får det bli tenorsax då, men jag är 160 cm och för mig är det lite tungt att bära upp tenoren längre stunder. Jag satsar på Alt.

Jag är inte saxofonist till 100%, men jag är tvärflöjtlärare och har sax som tredjeinstrument, så jag är inte proffs precis.

Nog kan du hitta någon i Sundsvall som spelar sax!!!
    Kontakta träblåslärarna på kulturskolan och hör vem som kan ge dig EN lektion. Jag förstår om det blir nej för de som frågar efter kurser eftersom kulturskolans resurser är för barn, men nog kan någon av dem ge dig en timme på sin privattid tycker jag. Ge dem betalt för det! Det kan det väl vara värt?

Har du förresten kollat med ALLA studieförbund? SENSUS; BILDA: ABF; Medborgarskolan osv.

• 68an

Oki så alten är mindre än tenoren...jag är ju bara 165 så då är tenor kanske inte att tänka på för mig heller =/

Jag har ju mailat....ja nån skola var det iaf, Kommunala musikskolan var det kanske men det är ju bara för barn/ungdommar men jag får kanske nåt råd av dom om vart jag kan vända mig.

Abf och Medborgarskolan har jag kollat men där fanns inget, sen kom jag inte på fler studieförbund så tack för tipset, ska kolla om dom 2 finns i stan.

Ska även kolla upp dom andra tipsen. Jag är absolut beredd på att få träffa ngn för lektion och givet får dom lön för mödan...iaf till ett par hörselproppar

Har du nån koll på vad en realistisk summa är om jag skulle få tag på nån som kan hjälpa mig, nån som normalt inte sysslar med sånt mer än att spela sax?

• Sånglärkan

När jag ger körlektioner får jag 150 kr/h, men jag tror att 130 kr är mer förekommande då man går genom studieförbund. Sedan kan det ju hända att personen i fråga kan tänka sig mindre ersättning om det bara gäller en ensataka lektion.

Man har ju rätt numera att betala varann för tjänster upp till 2000 kr utan att anmäla detta, så då kan det kanske räcka med en hundring eftersom det inte blir skatt på det.

• Sånglärkan

När jag ger körlektioner får jag 150 kr/h, men jag tror att 130 kr är mer förekommande då man går genom studieförbund. Sedan kan det ju hända att personen i fråga kan tänka sig mindre ersättning om det bara gäller en ensataka lektion.

Man har ju rätt numera att betala varann för tjänster upp till 2000 kr utan att anmäla detta, så då kan det kanske räcka med en hundring eftersom det inte blir skatt på det.

• 68an

Tack! Insåg att jag glömt svara dig *L*

Ja det är ju inga saftiga pengar alls.

Svar på tråden Någon som spelar saxofon?