*är det helt olagligt att ladda ner musik,
är det helt olagligt att ladda ner musik, film mm från kazaa mm mm mm....
är det helt olagligt att ladda ner musik, film mm från kazaa mm mm mm....
Japp
är det lätt då att åka fast om man gör det?
nej det är inte olagligt att ladda ned musik, film osv.
Det är olagligt att dela ut det så de du tar i från är olagliga.
Men de vill ändra denna lag så även de som tar är olagliga. Men så är tte inte än.
får man inte bara ladda ner för att själv höra på det? är det inte först om man bränner till en cd det blir olagligt. har inte riktigt fattat hur det är?
Det är faktiskt inte det, än!
Du får inte ladda ner från kazaa och så vidare men du får ladda ner musik från de du känner och dela ut till de du känner. Dessutomn är det en myt att man inte får spela in filmer och band från tv/radio samt bränna skivor för privat bruk. (datorprogram är olagligt, men ibland står det på dem att det är okej)
alltså det är de som sätter in musik på t.ex kazaa som gör olagligt. kan man inte åka fast då`om man bara laddar ner av andra?
Trädde inte den nya lagen i kraft vid nyår? Att man varken får ladda ner eller dela ut längre??
1 juni börjar en ny lag att gälla.
man får inte själv sprida musik ex. vidare. men jag får bränna av en cd skiva som jag köt och ha med mig i bilen typ.
Hmmm min sambo sa att det var helt olagligt nu... frå väl fråga honom igen sen vad han menade då
om jag fattat rätt så är det olagligt att sprida och tanka hem musik, film och programvara (spel mm)
Men det är inte olagligt att dela och sprida musik vänner emellan.. (hur man nu avgör det)
är de inte så att det är olagligt först då man delat med sig åt fler än 4 vänner?
jo det kan nog stämma.. men hur vet de det =)
och så e de ju olagligt att bränna musik på skiva och sälja skivan....
I dagsläget så är det inte olagligt att tanka ner det. MEN det är olagligt att dela ut. För att kunna tanka ner upphovsskyddat material så krävs det ju att någon delar ut det till dig. Som det görs ex inne på Dc.
Därför de vill o SKA ändra lagen från juli i år.
Den lagen skulle redan varit genomförd men har av olika anledningar blivit uppskjuten vid ett flertal tillfällen.
Dessutom så allt du gör på din dator via internet går att spåra.
Efter vad jag förstått i dagsläget så går de inte efter ex Johan persson* på storgatan i Helsingborg som sitter o tankar ner lite musik filer för eget bruk för det har de inte resurser till i dagsläget utan det är i samband med andra brott de *åker dit* för fildelning. Ex om de säljer en massa brända skivor o spel till utomstående.
Eller andra brottsrelaterade saker som gör de har anledning till att kolla upp dig o din dator.
Men idagsläget finns det ju ex www.mp3.com där du kan tanka ner lagligt.
Det fungerar på samma sätt som med hembränd sprit.
Man får inte tillhandahålla ( sälja ) med de är inte olagligt att handla ( ladda ner ).
Sen finns de moral/etik och de är en helt annan sak än lag.
Det ska inte vara olagligt att ladda hem än så länge. Däremot är det olagligt att sprida vidare och dela med sig till andra av det man har.