• mikaela78

finns det p-piller till hundar och vad kostar sådana?

Som rubriken lyder. Har era hundar fått några biverkningar på p-piller. Vad tycker ni att det bästa preventivmedlet är för era hundar?

• Svar på tråden finns det p-piller till hundar och vad kostar sådana?
  • Heahog

Ja det finns det. Jag har p-piller till katten & samma piller används till hundar. Promon Vet 5mg heter dom. De är dock receptbelagda. MAn ska tydligen inte ha p-piller till varken katt eller hund för länge pga att de kan få livmoderscancer.

• mikaela78

Vet du hur lång tid det tar innen de börjar att verka? Tänkte att jag kan ha det när hon löper eftersom jag har en hane här hemma som är riktigt intresserad av tiken. isåfall så skulle det ju innebära att hon äter p-piller 2ggr/år. Kan man göra så? Vad kostar dom p-pillrena?

• Soul

Jag hade min vovve på p-piller. Det var väldigt smidigt, men du ska vara medveten om att det finns biverkningar. Min vovve fick livmodersinflammation och veterinären sa att det var en inte helt ovanlig biverkning. Hon fick operera bort livmodern. Det var väldigt otäckt när det hände och hon led nog en hel del den dagen, men hon repade sig snabbt och sen behövde vi inte oroa oss mer för löpningen. Jag visste om att det kunde ske och hade funderat på att operera henne istället för p-pillren, men när det inte är akut så går det inte på försäkringen och därför blev det inte av.

Kommer dock inte ihåg hur det fungerade med pillren rent praktiskt eller vad det kostade. Det enklaste är nog att du ringer en veterinär.

• Heahog

Min katt får ett piller en gång i veckan, så jag vet inte om det är samma sak med hundar, men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte ihåg hur lång tid det tar, men kolla upp på apoteket eller läkemedelsverket, så kan du läa där :)

mikaela78 skrev 2007-09-10 09:36:14 följande:
    Vet du hur lång tid det tar innen de börjar att verka? Tänkte att jag kan ha det när hon löper eftersom jag har en hane här hemma som är riktigt intresserad av tiken. isåfall så skulle det ju innebära att hon äter p-piller 2ggr/år. Kan man göra så? Vad kostar dom p-pillrena?
  • Rottis77
    Heahog skrev 2007-09-10 09:33:03 följande:
    Ja det finns det. Jag har p-piller till katten & samma piller används till hundar. Promon Vet 5mg heter dom. De är dock receptbelagda. MAn ska tydligen inte ha p-piller till varken katt eller hund för länge pga att de kan få livmoderscancer.
    Man använder inte p-piller till hundar och promon heter numera perlutex.
    Det finns p-sprutor man kan ge tikar, men man rekommenderar det inte pga att det är stor ökad risk för juvertumörer och livmodersinflammation. Utan man rekommenderar istället att man ska kastrera tiken.
  • Enkiteng
    Rottis77 skrev 2007-09-10 20:24:08 följande:
    Man använder inte p-piller till hundar och promon heter numera perlutex.
    Jo, Promon finns fortfarande, det är Gestapuran som bytt namn till Perlutex.
  • Soul

Just det, nu vaknar minnet. Det var inte piller min vovve fick, utan en spruta två gånger per år...

Rottis77 skrev 2007-09-10 20:24:08 följande:
    Man använder inte p-piller till hundar och promon heter numera perlutex.Det finns p-sprutor man kan ge tikar, men man rekommenderar det inte pga att det är stor ökad risk för juvertumörer och livmodersinflammation. Utan man rekommenderar istället att man ska kastrera tiken.
  • Rottis77
    Enkiteng skrev 2007-09-10 20:48:16 följande:
    Jo, Promon finns fortfarande, det är Gestapuran som bytt namn till Perlutex.
    just det.......blandade ihop dom, tack.
Svar på tråden finns det p-piller till hundar och vad kostar sådana?