Whiskey
Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd så lägger den här. Tänkte köpa en flaska Whiskey till min älskling men vet inte vilken sort jag ska ta? Någon som har förslag på någon god sort? Billig kanske?
Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd så lägger den här. Tänkte köpa en flaska Whiskey till min älskling men vet inte vilken sort jag ska ta? Någon som har förslag på någon god sort? Billig kanske?
Menar du Irländsk och Amerikansk whiskey (stavningen -ey, istället för skottska och canadensiska whisky). Kan vara bra att veta vad för slags whiskey/whisky din partner gillar eftersom dom skiljer sig väldigt mycket åt.
Min sambo har enligt honom jätte goda whiskey flaskor här hemma. Dom heter The macallan, the famous grouse och Murphys. Jag vet dock inte vad dom ligger på för pris.
Ja, gillar han rökig single malt från Skottland tex? eller är han mer förtjust i blended whisky (som är lite billigare)
Är han en whisky-kännare skulle jag misstänka att en single malt är en hit att köpa till honom.
Om han gillar rökig whisky (som jag själv ääälskar) så kan jag tipsa om två stycken: Ileach eller Bowmore
Vill du köpa en "snällare", dvs inte rökig, så skulle du kunna prova en Glenmorangie (det var den första jag lärde mig att tycka om)
Annars så tycker jag du ska fråga på bolaget, de har kunnig personal och kan hjälpa dig rätt i whisky-djungeln.
Lycka till!
Han är ingen direkt Whiskeykännare utan dricker mest det han blir bjuden på, allt i alkoholväg går ner i honom. Hehe
Sambon som älskar wiskey köper gärna Speyburn till en vanlig helg. Det är en sckotsk wiskey.
Den har en ganska mild doft och är inte så frän i smaken tycker jag som inte dricker wiskey utan bara kan smaka en mun.
Om du vill ha billig whiskey föreslår jag att du köper "Famous Grouse". Jag skulle i och för sig inte kalla den smörjan för whiskey, ännu mindre skulla jag dricka det, det är snarare whiskey-kultur för pöbeln. De flesta blends är avsevärt mycket billigare är single malt och smakar därefter: Som hembränne med äpplesaft i.
Om du skall satsa på något mer drickbart skall du först ta reda på om du vill köpa en mer eller mindre rökig sort. Den mest sålda single malten är Glenfiddich och det är inte ett dumt ställe att börja.
Johnnie Walker Black Label
Tulamore Dew
Två milda blended whisky.
Johnnie Walker Red Label är världens mest sålda whisky men den fick jag halsbränna av.. *L*
Har smakat alla "färger" utom Blue label som brukar kosta runt 1200:-... Black är en bra och inte så dyr whisky.
en.wikipedia.org/wiki/Johnnie_Walker
Jag håller med McGyverForTehWin, om han inte bryr sig så mycket skulle jag inte heller köpa nån "finare" whisky. Famous Grouse blir alldeles utmärkt!
Har funderat på den Whiskeyn, vet att min styvpappa tycker om den väldigt mycket så kanske ska lita på hans ord, hehe
Han är ingen Whiskeykännare(min kille), vad jag vet i alla fall. Vet ju inte vad som snackas osv. när jag inte är med han(killar emellan).
Förlåt ts att jag lånar din tråd. men finns dt nån som har tips på en väldigt mild whiskey? kärring whiskey som jag brukar kalla det =)
Sofia t skrev 2007-09-10 11:02:27 följande:
12 åriga Caol ila. Den brukar vi ha hemma. =)
Tack så mycket får prova dom =)
För mig är det givet med en singelmalt, en Bowmore eller en Laphroaig. Kanske inte de billigaste. Finns ju andra billigare som är helt ok också.