• Agronom

Dålig lukt i lådor..Hur får jag bort det?

Har ärvt en söt liten byrå av min stor-rökande farmor och nu undrar jag hur jag ska få bort lukten i lådorna...?Har torkat ur dem med såpa, satt in en skål med ättikssprit samt vädrat dem några timmar på balkongen men inget har hjälpt...Har tänkt ha byrån till lillan men inte så kul att lägga ner rena barnkläder som sedan luktar URK!

Var kan jag köpa torkad lavendel att ha i påsar som jag kan lägga ner?

• Svar på tråden Dålig lukt i lådor..Hur får jag bort det?
  • happy bunny

Ingen aning, men du kanske åker på att måla om innuti lådorna. Eller bara lacka om de är obehandlade.

• Agronom

HappyBunny: Det är en stil-rokoko byrå så jag vill helst inte måla dem för att sänka värdet (även om den inte är lika mycket värd som en riktig rokoko-byrå ) Lådorna är lackbehandlade av något slag invärtes. Kan man lacka igen ovanpå det?

• happy bunny

Oj, ja då förstår jag att du inte vill måla. Kanske bara bäst att vädra ut lådorna lääänge då. Rök lukt är ju svårt, men ättika brukar ju hjälpa i rum iaf.
    Har inga tips, men hoppas att du får till byrån

• Mora

jag hade ättika i den byrån som var nerrökt och det hjälpte faktiskt! hade det inne i flera dagar plus att jag vädrade ur den både före o efter i flera dagar med lådorna utdragna!

• Agronom

Mora: Försvann ättikelukten då också? Tyckte lådorna luktade rök och ättika efteråt...

• Bast

Vi hade lådor som luktade kattkiss och vi torkade ur lådorna och insidan av skåpet med ättiskprit. Både kattkisslukt och ättiklukt försvann!

• Mora

Jag fick bort lukten iallafall, kanske beror på vad det är för material också, i min var lådorna av "plyfa"skivor.

Svar på tråden Dålig lukt i lådor..Hur får jag bort det?