• Thez

Min hund är jättelös i magen?????

Min valp på ca 13 veckor har blivit jättelös i magen, vad kan det bero på?
    Sen nån gång har hon börjat asa rumpan i marken efter hon bajsat, varför gör hon på detta viset?

Finns det någon mat man kan ge henne så hon blir fastare i bajset? Inte så lätt att plocka upp nåt som e så löst.

Hoppas nån kan ge mig nåt råd!

• Svar på tråden Min hund är jättelös i magen?????
  • Minikatt

Det är jättevanligt att valpar är lösa i magen. Det bästa att göra (enligt vår uppfödare) är att svälta hunden ett dygn och sedan börja ge mat igen i små doser.

Att han hasar mot marken har jag hört kan bero på inflammation eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg, men det var nåt sånt. Kanske är bäst att ringa veterinär och fråga? Det kanske har någon samband med att valpen är lös i magen också.

Bäst att ringa veterinär för säkerhets skull.

• Thez

Ska jag inte ge hunden mat på alls på ett dygn? Då får min vovve spader på mig, hon älskar mat

Jag hoppas verkligen detta löser sig med hennes mage....inte roligt alls, och ibland kan det hända på golvet.

• Minikatt

Nej, det mest effektiva mot diarré är att inte ge hunden mat på ett dygn och sedan ge litegrann och sedan mer och mer nästa dag. Inte kul för hunden, men kanske hellre det är att h*n bajsar överallt

Men som sagt, jag är ingen expert, det är veterinären däremot

• Jag så klart

Har du bytt foder på henne??
    Att hon hasar runt på rumpan kan bero p m¨nga saker.. Att hon kliar sig är ju uppenbart.. Men varför hon gör det..
    Kan vara för att hon är lös i magen å det kanske har fastnat massa rester.. Eller så har hon mask.. Har du avmaskat??
    Kan som sagt bero på massa saker men mest troligt är det för att hon är dålig i magen..

• dekad

Analsäcksinflammation kan väl resultera i hasande, men när dom har diarré kan det kännas obehagligt där bak så det kan säkerligen också vara en anledning till hasandet.
    Det viktigaste är väl att stoppa diarrén så den inte blir uttorkad. Att fasta så unga djur länge är inte så bra, vet inte hur rekommendationerna ser ut för hund. Iaf ska dom ha tillgång till vatten hela fastan. Sen ska man väl börja ge skonkost (typ kokt lammfärs med ris), och så finns det medel på apoteket man kan använda vid akut diarré (canicur, som är ett granulat eller tabletter, och diarsanyl, som är en pasta).

Ring också veterinären och fråga om råd.

• Thez

Hon blev avmaskad innan vi fick henne..... ska man avmaska mer sen?

• Thez

Vi har inte bytt foder, vi kör med dogmans torrfoder som vi blötlägger i vatten

• hmmhmm

när min gd vrt dålig i magen sa min uppfödare att jag kunde ge honom enbat kokt ris med potatismjöl i (bindande) funkade kanon, så ger det fortfarande till honom när han blir dålig i magen :)

• Juniphé

Thez,
    jag tycker att du ska ringa veterinären om du är osäker.

När vår hund är dålig i magen - kräksjuk eller diarré - så får hon ingen mat på ett helt dygn. Vatten får hon endast i mkt små mängder, rumsvarmt... men ganska ofta då hon behöver vätska.
    Efter 1 dygn brukar tarmen vara tom och då brukar jag ge henne äggröra gjort på 1 ägg.
    (knäck ett ägg i en liten skål, häll på ngn msk vatten och värm i micron i ca 20-30sek, ta ut och rör om ordentligt, låt svalna ngt)

Detta äter hon 2 -3 gånger under dagen och sista målet på kvällen ger vi henne äggröra och kokt ris.

Kokt ris och äggröra är en bra bas i måltiden i några dagar, men vi tillsätter lite foder också.

• Jag så klart
    Thez skrev 2007-09-10 11:12:49 följande:
    Hon blev avmaskad innan vi fick henne..... ska man avmaska mer sen?
    [/citat]

vilken vecka blev hon avmaskad?? bör göras en gång till vid 12 veckan..
    Snufserufs skrev 2007-09-10 11:16:11 följande:
    [citat]
    Jag ger mina Canicur när dom blir lösa i magen och det hjälper alltid.www.djurklinikenroslagstull.se/enterit.htm
    Canicur e super..
  • Nyfiken

kan va analsäckarna...ibland kan man hjälpa till och tömma dem genom att trycka på dem. inget farligt... sen kan det va bra och hoppa över torrfodret och ge ris istället, ev blanda ut fodret med ris och vatten

Svar på tråden Min hund är jättelös i magen?????