• Teschty

Hur långt in på hösten kan man måla om huset?

Vi får ev tillgång till huset i slutet av september o tänkte ta första helgen åt att måla om huset innan det blir för ruggit ute. Det e inte så stort så jag tror abslout en helg räcker. Men tror ni det går bra att måla huset i denna årstid?

• Svar på tråden Hur långt in på hösten kan man måla om huset?
  • Trisses2

Jag har för mig att det inte ska vara kallare än 5 plusgrader när man målar. Har något med fuktigheten i färgen eller så att göra. Min syster målade sitt hus för två år sedan och fick de här rekommendationerna av färgfirman.

• Thursday

Det brukar stå på färgburkarna, det behöver inte vara så väldigt varmt ute men frågan är om en helg räcker? Det ska skuras av först, sedan torka och så målas två strykningar, med en dag emellan, eller?

• Teschty
    Thursday skrev 2007-09-10 11:19:46 följande:
    Det brukar stå på färgburkarna, det behöver inte vara så väldigt varmt ute men frågan är om en helg räcker? Det ska skuras av först, sedan torka och så målas två strykningar, med en dag emellan, eller?
    Jag räknar inte in tvätten i målningsdagarna om man säger så. Det tänkte vi fixa innan. Sen ta en helg o bara måla huset...
  • Venusmannen

Det beror mycket på vädret den aktuella helgen. Ju senare det blir, desto mer fukt kväll och morgon. Men blir helgen fin och solig, så kan det fungera.

• Summerlovin

Har i alla fall gört att temperaturen inte får understiga 7 grader natten efter man har målat, och så skulle man sluta måla vid 4 tiden på eftermiddagen så färgen hinner torka ordentligt pga dagg under natten/morgonen efter.
    Annars blir den tydligen lite gråaktig.

Svar på tråden Hur långt in på hösten kan man måla om huset?