• Li 81

Äter ni vitaminer, tillskott av något slag?

I alla tidningar står det att man ska äta folsyra till exempel. Men jag har frågat min bm och hon har sagt att jag inte behöver äta något sådant just nu pga alla mina värden är så bra. Men jag blir ändå lite nojig över att inte äta då det står överallt att det är bra att äta det. Men samtidigt känner jag att varför äta massa piller om jag inte behöver det. Jag har faktiskt nu köpt Mitt val Kvinna.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Äter ni vitaminer, tillskott av något slag?
  • hejhejhej

Är värdena bra då så behöver du ju inte äta tillskott. Folsyra gör väl dessutom som mest nytta att äta INNAN graviditeten börjar.
    Förra gången började jag äta mitt val kvinna 3 mån innan jag blev gravid och fortsatte sen. Nu äter jag mitt val kvinna plus en massa järntillskott eftersom den här bebisen kräver det :)

Men det borde väl inte skada heller. Kolla med din BM om du inte kan äta det ändå. Om inte annat så för att känna dig lugnare.

• Wici

Jag har haft bra värden hela tiden, men jag äter järntillskott i alla fall, i förebyggande syfte.. :)

• GuteCarra

Jag har bra värden men äter ändå Mitt val kvinna. Känns sunt och de är ju inte skadligt utan kroppen tar endast upp de som den behöver resten kommer ut den naturliga vägen hehe.

• Lisu

jag åt mitt val kvinna de första 8 veckorna. Efter det kunde jag inte svälja dem :( Kommer att äta dem när de går att svälja igen.

• LottaKi

Jag har låga värden därför tar jag tillskott av järn och folsyra.
    Min första graviditet låg jag ständigt under 100 på Hb, den gången blev jag inte erbjuden någon folsyra. Nu i min andra graviditet så har jag ett Hb strax över 100, äter järntillskott 2 ggr per dag i stället för 3 och komplierar med 1 tablett folsyra.

Äter även Mitt Val Kvinna och Omega 3.

• Lilli74

Jag är ganska liten i maten, är värdelös på att laga mat och äter inte alltid så nyttigt. Jag vet att det bästa är att äta allsidigt men för mig är det enklast att ta tillskott samtidigt som jag försöker äta lite bättre.

Äter:
    -Mittval kvinna (eller något liknande från apoteket)
    - Niferex 1 tabl dagligen (hade senast 110 i Hb i v 15)
    - Mumomega 1 kaps dagligen de dagar jag inte äter fisk (nästan alla dagar)
    - Kalciumtablett de dagar jag inte ätit mycket kalkrik mat.

Folsyra gör mest nytta innan graviditeten men jag har läst att det även kan vara av värde att äta senare. Mot järnbrist hjälper det dock inte.

• Andreanskan

Min släkting är förlossningsläkare och han sa åt mig att det räcker gott och väl om man äter Mitt Val Kvinna, finns på apoteket. Då får man i sig allt man behöver inkl. folsyra och järn.

• Lilli74

MittVal kvinna (innehåller 18 mg järn har jag för mig) räcker säkert till om man inte har drabbats av järnbrist. Men om det börjar gå ner under 120 redan tidigt i graviditeten behöver man starkare tabletter, t.ex. Niferex som innehåller 100 mg järn.

• Ananaspaj

Jag tar en tablett Mitt Val Kvinna + en tablett och en kapsel av Mitt Val Kombi ( innehåller nästan precis samma som MV Kvinna + Omega 3) rekommenderat för gravida av min bm.

Sen tar jag en Duroferon fm och en på kvällen...mitt järn dalar! Har alltid haft bra järn men nu sjunker det...

• enilorac

Jag äter folsyra och viktiga fettsyror..... folsyran är ju bra att äta iallafall tills dess att ryggraden bildats.

Jag har prövat att äta olika sorters vitaminer som t.ex Mitt val m.fl men mår bara illa av dom och kräks t.o.m. (Även när jag inte är gravid). På apoteket säger dom att en del mår dåligt av vitaminer p.g.a sammansättningen. Så jag satsar på sund och bra mat istället. Mitt järnvärde är jättehögt så jag blev rekommenderad att inte äta några tabletter med järn i.

Kram C och C

• Songs from the wood

Äter MultiKvinna från Friggs (?). De innehåller samma saker som Mitt Val Kvinna, ungefär.

• DIVGRL

Äter järn eftersom jag har dåligt HB. Saknar min kropp något så säger den åt mig att äta det som behövs. Stoppar inte i mig något i onödan för det rinner genom kroppen ändå..

Svar på tråden Äter ni vitaminer, tillskott av något slag?