• Detvackrastejagvet

Någon med Grand Danois?

Tänkte bara kolla om det var någon mer som har en Grand Danois, har en tik själv som snart är fyra månader (Hon är gul).
    Någon med erfarenhet av den rasen som vill ge lite tips om allt möjligt=)
    Hon är ju rätt så smal, men väldigt hög i manken hela 62 cm=)
    Äter dåligt och lite sådär, annars är hon en jätte trevlig hund, väldigt kelen.

• Svar på tråden Någon med Grand Danois?
  • hmmhmm

jag har en grand danois kille på 1½ år nu :) svart är han :) vad äter hon för foder? om hon är väldigt smal kan du alltid återgå till valpfoder iggen... de kan behöva det längre än små hundar!
    min kille har alltid varit stor för sin ålder, men lite si o så med maten måste jag erkänna... han äter lite när han vill... han får mat nerställt 2 ggr varje dag. men brukar bli att han äter det mesta på etermiddagen/kvällen iaf.... :)

• Detvackrastejagvet

hon äter doggy. Min uppfödare sa att hon inte skulle äta valpfoder för då kan de växa för fort och få problem md leder och sånt, så jag har aldrig använt valpfoder till henne.
    Hur hög är din GD kille?

• hmmhmm

vilken doggy är det? proffessional extra 24/12? den äter min iaf....
    om de äter dåligt o är för smala så är det helt okej att ge valpfoder sa iaf min uppfödare, en av hanarna i kullen kompletteras fortfarande med valpfoder fast han är 1½ år :)
    har ju en svart gd o de är lite mindre än de gula har jag hört... man han är väl ca 95cm i manken o vägen kanske 85 kg... :) vad väger din lilla fröken då?

• homemade

Din gd ska inte gå på promenader mer än kiss turer, speciellt inte om han lätt blir tunn. Gd kan var lite si och så med maten, en vi hade tvångs matade vi i fyra år. Allt en valp lägger på sig "rinner" snabbt av om den leker och busar med andra hundar mer än mycket korta stunder. Inte bra för uppbyggnaden, höfter mm. Så mata mata mata och ta bara små korta turer m valpen

• Detvackrastejagvet

Japp Doggy professional extra 24/12 har vi också.
    Oj stor kille du har=)
    Arwen får bara gå ut kisse turer och aldrig längre. får vara ute lös och sola sig lite också såklart, men jag håller sten hårt på att hon inte får leka längre än 10 minuter.
    Stads tränar henne också men i stan sitter vi mest så att hon kan få kolla på folk=)

• homemade

Vad gulligt, de är för söta.

• hmmhmm
    homemade skrev 2007-09-10 12:53:42 följande:
    Din gd ska inte gå på promenader mer än kiss turer, speciellt inte om han lätt blir tunn. Gd kan var lite si och så med maten, en vi hade tvångs matade vi i fyra år. Allt en valp lägger på sig "rinner" snabbt av om den leker och busar med andra hundar mer än mycket korta stunder. Inte bra för uppbyggnaden, höfter mm. Så mata mata mata och ta bara små korta turer m valpen
    erkänner villigt att min hund har fått leka precis hur mycket han vill med andra hundar hela tiden... han har fått springa o hoppa o leka så mycket han vill o orkar! jag o många andra gd ägare anser att hunden gör det som den mår bra av o trivs med. är det ngt som den tycker är obehagligt eller gör ont så gör den inte det.... o av alla de jag känner som kört den metoden på sina gd så är det ingen som har haft problem med höfter o dylikt....dock håller jag stenhårt på att det ska vilas före o efter maten för att undvika tarmomvridning eller vad det heter...
  • homemade

Vad gulligt, de är för söta.

• hmmhmm

emi21:

han kommer altid att vara liten i mina ögon :p
    men han har ju som sagt var alltid fått leka o springa som han vill... så han har för mycket muc´skler för sin ålder... vilket jag fick höra både 5 o 10 ggr när jag var o ställde honom i somras... de hade svårt att bedöma honom efter hans egen ålder, de ville flytta upp honom till de fullvuxna istället.... men men, får se hur han ser ut när han närmar sig de magiska 2, när de klassas som fullvuxna :)

• Detvackrastejagvet

Alla hundar ska ju vila före och efter maten, har ju en retriever blandning också och hon vilar alltid för och efter. men retrievern är ju mer tålig än en grand danois, så hon får leka hur mycket hon vill, men min gd får det inte, inte än i all fall, hon är ju så ostadig på benen fortfarande och rammlar lätt där vi inte har några mattor, så nu har vi införskaffat hur många mattor som helst!!=)

Svar på tråden Någon med Grand Danois?