• ninaboel

Säng: Stokke Sleepi & Leander

Hej!

Vet ännu inte exakt hur vi ska och kan göra med säng, om vi får låna annans gamla eller så, men kollade runt lite och hittade 2 på Babyland (www.babyland.se) som jag tycker verkar både fina och smarta.
    Leander (www.babyland.se/article.aspx)
    Stokke Sleepi (www.babyland.se/article.aspx)

Är det någon som äger någon av dem och har något att säga om den modell du har?
    Är det idé att köpa spjälsäng som kan forsätta vara säng tills barnet är 150 cm långt eller kommer man vilja köpa olika hela tiden?

• Svar på tråden Säng: Stokke Sleepi & Leander
  • Bubi

Jag tror på och kommer nog övertala maken min att vis ka lägga pengar på stokkes ovala säng. Inte dena llra minsta utan den större. Tycker det verkar kanon. Å så kan det bli en myssoffa sen. MEn säng e nästan lika svårt som barnvagn å fem tusen kronor för en säng e ju rätt mkt pengar...

:)

Jag gjorde nog inte så stor nytta kanske *fniss

...:Blivande mamma, 8 december 2007:...
  • ninaboel

*skrattar*
    Nytta och nytta - du visar att det finns fler som jag Som funderar i alla fall *ler*
    Jag tycker de verkar smarta båda sängsorterna. Stokke varianten kan man ju göra till större och större säng - sedan soffa eller två stolar/fotöljer. Jag gillar den grejen

• ninaboel

hmmm, finns det olika stokkesängar förresten, såg precis att du skrev inte den minsta utan den större.. måste undersökas!

• Sommarkänsla

Jag har köpt en Leandersäng. vi har inte fått den ännu, den som jag skulle ha hade skickats till Gert Fylking..!

• Mollan

De är jättefina, men jag tror inte barnen vill ha dem så länge. Min 7-åring som är 120 cm skulle definitivt inte vilja ha en ombyggd spjälsäng i sitt rum! Hon vill ju redan måla väggarna svarta för att de rosa tapeterna är sååå barnsliga...

Allra mest gillar jag stokkes spjälsäng i det lilla läget. Det ser så himla mysigt ut! Men jag skulle aldrig i livet betala så mycket för en spjälsäng, faktiskt. För jag tror _inte_ man kommer använda den ombyggd, tyvärr.

• ninaboel
    Mollan skrev 2007-09-11 10:12:08 följande:
    De är jättefina, men jag tror inte barnen vill ha dem så länge. Min 7-åring som är 120 cm skulle definitivt inte vilja ha en ombyggd spjälsäng i sitt rum! Hon vill ju redan måla väggarna svarta för att de rosa tapeterna är sååå barnsliga...Allra mest gillar jag stokkes spjälsäng i det lilla läget. Det ser så himla mysigt ut! Men jag skulle aldrig i livet betala så mycket för en spjälsäng, faktiskt. För jag tror _inte_ man kommer använda den ombyggd, tyvärr.
    mmm, jag tror egentligen du har rätt. Minns att min syster hade en växa säng men den fick hon ju när hon var något år i alla fall och hade i typ 2-3 innan det blev "riktig" säng... Jag tänker kanske med att man vill byta ut = bättre att köpa "nytt begagnat" (på typ Blocket) varje år och sälja det man har... *funderar*
  • Mollan

Ja, tyvärr tror jag det är så. Annars tilltalar ide'n mig att man ska kunna använda samma säng länge osv. Men jag tror inte barnen tycker det är lika kul. T ex Stokkes skötbord som man ska kunna använda som skrivbord - nej, det hade de aldrig gått med på! De använder sina tripp-trapp-stolar men till och med det har en del kompisar ifrågasatt - varför har ni bebisstolar?

• ninaboel
    Mollan skrev 2007-09-11 10:29:06 följande:
    Ja, tyvärr tror jag det är så. Annars tilltalar ide'n mig att man ska kunna använda samma säng länge osv. Men jag tror inte barnen tycker det är lika kul. T ex Stokkes skötbord som man ska kunna använda som skrivbord - nej, det hade de aldrig gått med på! De använder sina tripp-trapp-stolar men till och med det har en del kompisar ifrågasatt - varför har ni bebisstolar?
    Ja precis, det är idén om det hela som tilltalar mig också. Man köper en säng som kanske varar i 7 år eller så - beroende på hur snabbt de växer och sedan kan det bli stol eller soffa. Då kan man ju unna sig att köpa kvalitet och något man tycker är fint. Men jag kan tänka mig att det för barnet kanske alltid förknippas med att det är bäbissängen... och de vill man ju inte ha när man är "stor nu"
    Tripp trapp stolarna gillar jag men det är klart - det finns kanske en gräns för hur länge de kan användas också såklart... speciellt om kompisarna har åsikter - vilket de ju alltid lär ha om allt...
  • jennychristina79

Hade bestämt oss för stokke sleepi för vi tyckte dne var så otroligt fin o mysig. Vi ville ha minikit + vanliga spjälsängen. Blev så jävla besvikna när det stod "3 sängar i 1 4995" men i själva verket så är det 1 säng för 4995 kr, 2 stycken för 6995 kr och 3 st för 8995 kr!!!!!
    Blev ritkigt besvikna o förbannade.
    Man måste nämligen köpa en ny sängbotten o madrass för ca 2000 kr varje gång man ska göra om sängen.
    Vansinnigt dyrt och missvisande.
    Därför blir det en leandervagga för oss. Tänkte titta runt efter spjälsäng lite senare.

• ninaboel
    jennychristina79 skrev 2007-09-11 12:08:37 följande:
    Man måste nämligen köpa en ny sängbotten o madrass för ca 2000 kr varje gång man ska göra om sängen.Vansinnigt dyrt och missvisande.
    Ah! Ja, då blir det ju ännu dyrare från att vara dyrt redan liksom. Vart kollade ni på sängen?
    Men det lär väl vara samma usla deal överrallt förstås att man får köpa till varje gång man vill uppgradera.. Hmpf!
  • Tigerwoman

Vi köpte en Stokke och jag kan ju säga att det finns inte på kartan att barnen skulle vilja ha en ombyggd spjälsäng när dom är typ 5 år. Vår son är 2 år och han blev överlycklig när han fick en RIKTIG säng. Jennychristina har helt rätt, det blir i verkligheten bara dyrare och dyrare ju mer man vill använda den, känns som helt bortkastade pengar såhär i efterhand. Den ovala formen känns fin och mysig, men det gör också att barnet växer ur den fortare än dom skulle göra i en fyrkantig. Dessutom gör formen att du måste köpa Stokkes egna spjälskydd också (svindyrt), för ett vanligt passar urdåligt. Det finns miljarder saker jag önskar att jag lagt pengarna på istället!

Svar på tråden Säng: Stokke Sleepi & Leander