• LillLisa

Hur tillagar man blodkorv?

Hej!

Fick tips på BVC om att blodkorv är bra mat för små barn. Själva korven är nu inhandlad, men vad ska jag göra med den? Det ser ut som falukorv, fast mörk. Ska man göra sås och potatis till? Hur gör ni som ibland äter detta livsmedel?

• Svar på tråden Hur tillagar man blodkorv?
  • EW85

Jag äter det inte själv, men på mitt förra jobb gjorde några det. De skar upp den i skivor och stekte, sedan hade de bacon och lingonsylt till. Men bacom kan ju inte småbarn äta, så jag vet inte vad man kan ha till mer..

• Pyret 85

du skär den i skivor ca 1 cm tjocka och steker, serveras med bacon och lingonsylt

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Tindra Maria Rosanna

kokar den och har smör till! så gör vi här i norrland iaf.

• bustjejen

Steker den i tunna skivor och serverar med bacon och lingonsylt. Mina barn älskar det, men själv är jag väl inte riktigt lika förtjust

• LillLisa

tack för tipsen! Det varkar ju himla lätt att både steka och koka, men jag kan inte påstå att det varkar gott... Hoppas att gossen gillar det.

• bustjejen

Kan tillägga att vi köper blodpudding och inte blodkorv. Vet inte om det är ngn större skillnad förutom formen...

• ims67

Skillnaden mellan blodkorv och blodpudding är att i blodkorven ska det vara russin i.

bustjejen skrev 2007-09-10 13:57:52 följande:
    Kan tillägga att vi köper blodpudding och inte blodkorv. Vet inte om det är ngn större skillnad förutom formen...
  • raspberryrevolution

vi stekte skivor, och så fick jag socker eller sirap till för att jag inte tycker om lingonsylt - men i dagens antisockertid så är det väl inget som kommer på tal..

• strojes

Vi brukar ha riven vitkål till och lingonsylt när vi äter blodpudding. Till dricker vi apelsinjuice försåss (mjölk ska man helst inte dricka till eftersom kalciumet hämmar järnupptagningen i kroppen, c-vitamin däremot höjer upptagningsförmågan).
    Till barn under året bör man koka blodpudding/blodkorv i mjölk istället för att steka. Detta pga den höga järnhalten i korven/puddingen.

• Mollymajs

Min tjej brukar äta antingen falukorv eller potaisbullar till.

• Tindra Maria Rosanna

Russin i korven?? har jag aldrig provat.

• Atamon

Nya studier visar på att mjölk som måltidsdryck inte hämmar järnupptagningen.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

strojes skrev 2007-09-10 14:04:28 följande:
    Vi brukar ha riven vitkål till och lingonsylt när vi äter blodpudding. Till dricker vi apelsinjuice försåss (mjölk ska man helst inte dricka till eftersom kalciumet hämmar järnupptagningen i kroppen, c-vitamin däremot höjer upptagningsförmågan).Till barn under året bör man koka blodpudding/blodkorv i mjölk istället för att steka. Detta pga den höga järnhalten i korven/puddingen.
  • LillLisa

tack för era tips! Jag stekte korven och serverade med rivet äpple. Det var mums tyckte gossen.

Svar på tråden Hur tillagar man blodkorv?