• Anonym (mamma)

Sjukskriven men mammaledig?

Kan man bli sjukskriven för depression när man är mammaledig?
    Vad händer då?
    Ska pappan också vara hemma då?
    Får jag som mamma sjukpenning? Pluggade innan mammaledigheten, hur räknas sjukpenningen då? Har vilande SGI som jag får nu under mammaledigheten.

• Svar på tråden Sjukskriven men mammaledig?
  • stjärnmamman

du kan inte vara sjukskriven och ha ett barn hemma
    om ditt barn är  yngre än 180 dagar kan pappan vara hemma och ta ut föräldrapenning.
    är barnet äldre kan antingen pappan eller någon annan ta ut tillfällig föräldrapenning ( vård av barn)

´hur sjukpenningen räknas har jag ingen  som helst aning om

• Anonym

Jag känner bara till ett enda fall, där mamman fick vara hemma...sjukskriven, och ändå ta hand om sitt barn. Om du blir sjukskriven för depression, är det troliga att barnets pappa får vara hemma och vårda barnet. Är osäker på det där med sgi, har du varit hemma länge, så att du därför har vilande sgi? Bäst att du frågar på fk, så att det inte blir tokigt.

• Anonym (mamma)

Man kan jag bli sjukskriven och då pappan vara hemma med barnet?

• fjutt

Ja, det kan du. Jag var sjukskriven en period och då var min sambo hemma.

• tsunami

Läkare kan sjukskriva dig, sedan är det ju i dessa tider en annan sak om försäkringskassan godkänner din sjukskrivning. Men om de gör det, kan sambon vara hemma och vara föräldraledig. Jag var sjukskriven sist jag var gravid, var föräldraledig innan. Jag hade blödningar, och fick inte lyfta sonen, eller något alls, nästan.

• Anonym (mamma)

Är det svårt att få igenom en sjukskrivning när man är mammaledig?

• tsunami

Jag tror att det är svårare att få igenom en sjukskrivning generellt sett, idag. Detta vare sig man arbetar eller är föräldraledig. Det har alltid varit så att man ska vara oförmögen att vårda barnet, om man ska få bryta föräldraledighet för sjukskrivning. Äter du antidepressiva, går hos psykolog eller liknande?

• Anonym (mamma)

Jag var sjukskriven och åt antidep. för 3år sedan. Mådde bra men nu är det samma skit igen...
    Panikångest, depression, tvångstankar och fobier.
    Denna gång har jag dessutom fått noja angående min kropp...

• tsunami

Är pappan villig att vara hemma från jobbet för att vårda ert barn? Det hoppas jag, ju förstås.

En läkarkontakt är första steget, sedan får man ta en sak i taget. Men kolla upp det där med vilande sgi. Jag kan inget om hur det fungerar. Förhoppningsvis kan de hjälpa dig på fk, så att du vet vad som gäller.

Det är jobbigt att må dåligt, jag vet.

Svar på tråden Sjukskriven men mammaledig?