• Vanillie

Vad kostar det att ha dator igång..

...typ hela tiden? Vår dator här hemma står på för jämnan, fast att vi kanske inte e hemma och så! Nån som har någon kolla vad el-kostnaden e för en dator?

• Svar på tråden Vad kostar det att ha dator igång..
  • Z4R4H

Det beror alldeles på hur ny/gammal din dator är. Men en nyare dator drar ungefär lika mycket som en tv i stand-by, och klumpskärmar alltså bildrörsskärmar drar betydligt mer.

• hotten

funderar oxå det samma, vi har datan stängd kanske 3-4 nätter i månaden aldrig annars..
    sparar man mycket om man stänger av bildskärmen varje natt men att datan är på?

• Z4R4H
    hotten skrev 2007-09-10 19:03:32 följande:
    funderar oxå det samma, vi har datan stängd kanske 3-4 nätter i månaden aldrig annars..sparar man mycket om man stänger av bildskärmen varje natt men att datan är på?
    det sparar man på och sen om man sätter datorn i viloläge. men det är ju faktiskt inte så jobbigt att stänga av datorn heller har ni tv-apparater igång så drar det ju lika mycket.
  • Dopup

Sen får man inte glömma att datorn avger en hel del värme som värmer upp rummet/huset de årstider man behöver tillsätta värme. Detta gäller givetvis när man betalar värmen själv.

• hotten

Z4... nej det är inte jobbigt att stänga av datan men jag brukar ha brottom på morgonen å måste kolla mailen å sånt i förbifarten, ids inte stå å tramppa där tills datan vaknat till liv å programmen är öppna.. behöver datan igen sen efter typ 1 timme när jag kommer hem... sitter å jobbar med olika grejer på datan å jo det tar tid om man skll sitta å öppna dem flera gånger varje dag he he...

Dopup: skall kika på din länk lät ju som rolig pryl..

jo datan värmer rummet skönt, värmen understiger aldrig 25 c här

• grabbarnabus

Ingen av er som har datorn på hela dagarna som tänker på miljön? Bara vad det ev kan kosta........

2 prinsar och 1 prinsessa
  • Marie IE B

Är verkligen datorer, tv-apparater o dyl gjorda för att stå på dygnet runt?
    Jag tänker mer på risk för överhettning, brandfara och att mina grejer kan gå sönder, t ex fläkten i datorn, om de står på hela tiden. Vi använder i princip aldrig stand-by på tv'n utan stänger av med knappen på tv'n när vi slutar titta. Datorn står på från det vi kommer hem ca kl 17 tills vi lägger oss, runt 22-23 varje dag men skulle aldrig komma på tanken att lämna den på över natten eller ännu mindre om jag åker hemifrån.

• smillis06

Vi fick en folder hem från Vattenfall i våras...i den stod det att en "typisk" dator kostar 1 kr per 7 timmar om den står på hela tiden

• Gorban

Datorer mår bra av att vara på hela tiden. Elektroniken belastas mycket hårdare av att sättas på och stängas av hela tiden. Men det är bra att starta om datorn regelbundet (dagligen) för det kan finnas processer kvar som tar minne och till slut går det långsammare och långsammare.

Svar på tråden Vad kostar det att ha dator igång..