• Mica82

BODY PUMP

Hej!

Jag måste ta tag i min träning nu. Har fått problem med ryggen trots att min mage putar så mycket än. är i v 18.
    Frågan är, vilka övningar ska man INTE träna då man är gravid.

Tacksam för snabbt svar

//Mica

• Svar på tråden BODY PUMP
  • lillrottis

sit ups sägs de att man inte ska göra

• Mica82

oj, bara det! Tack för ditt svar!

Kan ju höra med instruktören oxå för säkerhets skull. De borde väl veta

• cloudberry79

Jepp, instruktörerna brukar säga till. Om de gör någon form av utfall eller uthopp så kan de säga att du ska undvika sånt också.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • lillrottis

nää inte bara de tror ja inte, men bara de ja vet haha jo du får göra de...

• Mica82

Gött! Utfall är den övning som jag verkligen inte tycker om! Annars är det riktigt kul med pump!
    Nu är jag lite peppad!

• ChicoChica

Jag brukar köra BP och det brukar vara med en tjej som ser ut att vara i typ 5:e månaden. Hon gör lite annorlunda på vissa övningar bara... Kommer ju såklart inte ihåg vilka. Men som du sa själv, fråga, instruktören lär ju veta lite.

• F81

Hej!

Om det är pump du ska träna så har jag några tips...

Jag är pump-instruktör och i det nya kvartalsprogrammet för oss instruktörer finns information om hur man som gravid kan träna bodypump! (kan ju vara bra tips även om du ska träna gympa, aerobics eller annat också!) Försökte hitta nån länk på Lesmills hemsida, men gjorde inte det, så här kommer några tips jag tagit ur utbildningsmaterialet.

Först: Alla graviditeter är olika, så alla kanske inte vill och kan fortsätta pumpa! Och alternativen passar kanske inte alla!

- Flytta ut grundpositionen lite bredare mellan fötterna för att få en stabil bas och grundposition.

- Lederna "mjukas upp" när du är gravid, så var försiktig i rörelserna och översträck inte.

- Lyft bröstet! Men luta inte bakåt. Stabilisera, sug in och spänn till, med magmusklerna för att avlasta ländryggen.

- Kör i ditt eget tempo! De andra på passet är inte gravida!Reglera med vikter och kör kanske kortare intervaller ju längre graviditeten pågår. Du behöver inte göra exakt som instruktören!!

- Det kan kännas obehagligt att ligga på rygg på brädan.
    Ex. på triceps kan du använda lösa viktplattor och stå på knä. På bröstlåten kan man sänka lite på ena sidan av brädan så den blir högre under huvudet. Då ska det bli mindre tryck och kännas mer behagligt.
    När du sen ska sätta dig upp, gör det genom att rulla åt sidan istället för rakt upp.

- Benböj: Stå bredare mellan fötterna. Aktivera magmusklerna. Utfall: Kör utan vikter. Det kan också kännas obehagligt och endel bör undvika de dynamiska frammåt/bakåtkliven om bäckenet är instabilt. Kör tex. vanliga benböj istället, som alternativ.

- Det är inte farligt att köra magträning om man är gravid, men onödigt att pumpa magen mer än vanligt! ;) Under tiden magen växer kan fokus flyttas till de djupa och nedre magmusklerna. Till exempel kan man köra häldropp (liggandes på rygg om det känns bra). Sen kan man stå på alla fyra om det känns bättre än att ligga på rygg: suga in och spänna magen och samtidigt skjuta rygg, hålla, sen slappna av.

Till sist! Drick mycket vatten! Använd alternativen och plocka av vikt! Lyssna på kroppen!

Oj, detta blev lååångt! Hoppas det inte blev för svamliga förklaringar. Men fråga gärna instruktören om du går på ett pass. Annars tror jag sunt förnuft räcker långt!

Lycka till!

• Mica82

Tusen tack f81 för dina kloka råd!!!

Det ska jag tänka på! Det blev tyvärr ingen bodypump idag. De har ändrat om schemat så pumpen var redan kl 17.30. Hann inte hem o byta om
    Men nu är jag laddad. Är sugen på att träna nu!
    Tack igen alla!

Svar på tråden BODY PUMP