Tål ej mjölk eller ost, vad kan jag äta för att få i mig kalk?
Är gravid i v17, mår dåligt av mjölk och för fet ost, vad kan jag äta för att få i mig tillräckligt med calcium? Och hur mycket extra behöver man nu?
Är gravid i v17, mår dåligt av mjölk och för fet ost, vad kan jag äta för att få i mig tillräckligt med calcium? Och hur mycket extra behöver man nu?
Här finns det kalcium (taget från www.slv.se)
bladgrönsaker och kål av olika slag (framför allt grönkål), baljväxter (ärter, bönor , linser m.fl. ), rotfrukter, sesamfrö (främst oskalade), mandel och torkad frukt (fikon) samt nypon och svarta vinbär.
Ta det i pillerform då - kolla i ditt apotek vad de kan erbjuda!
Det här står i min bok "Vitamins and Minerals"/Karen Sullivan:
Mjölk, ost, mjölkprodukter, tofu, mörkgröna bladväxter, lax, nötter, rotfrukter och broccoli.
Tofuglass kanske?
Syrran,
Vet inte om du är känslig mot olika sorters vitamin & mineral tabletter, men annars kan jag tipsa om New Nordics "Multivitamin för gravida och ammande" (hälsokostbutiker).
Den innehåller 800 mg kalcium/dag vilket motsvarar hela dagsbehovet (enligt förpackningen). Den innehåller också extra järn och zink.
Dessutom innehåller den mindre A-vitamin än många andra multivitaminer (bara 400 mcg) vilket är bra eftersom överdosering kan ge fosterskador.
/Samba
Kalciumberikad sojamjölk! Finns på tex Hemköp och en massa andra ställen.
Jag är också mjölkintolerant och fick utskrivet Calcitugg, tabletter om 500mg. Ska ta 3 om dagen, det är förfärligt, smakar som krita med apelsinsmak, men vad gör man inte för sin bebis??
Det är viktigt att du ser till att få extra tillskott, du får äta MYCKET av ovanstående för att det ska räcka till både dig och barnet annars.
Annika
jag är oxå laktosintolerant men brukar dricka låglactos mjölk,den är ganska dyr men bättre än Calcitugg, tabletter om 500mg
Jag har blivit avrådd att äta tillskott från Hälsokostbutiker nu när jag är gravid. Hälsokosten har ju inte genomgått de kontroller och tester på samma sätt som ett godkänt läkemedel har gjort.
Att framställa ett läkemedel är en mycket lång process och kan ta många år (tester, kontroller och forskning) innan det blir godkänt. Köper Kalcium på Apoteket nu, vet inte vad ni har hört men jag vågar inte ta några risker
Brum: Det är förstås bättre ur kacliumsynpunkt om man klarar det, men många av oss gör tyvärr inte det. Jag klarar, skumt nog, inte ens av att dricka den laktosfria mjölken utan att få magkramper och diarréer.
Annika
Min BM rekommenderade tabletter som heter Kalcipos 500mg och som man köper på apoteket. Dessa äter jag 2 per dag + kombinerar med laktosfri mjölk som finns i vissa affärer. Om du inte kan äta mjölkprodukter alls kan du 3 per dag. (Rekommenderad dos är 1- 3 tabletter)