• smulan 83

Rödflammigt bröst?

Hej

Har en liten kille på 1 månad som jag ammar!
    I morse märkte jag att jag va alldeles öm på sidan av bröstet och såg att jag hade en röd rådnad som va stort som ett äpple...
    Har inga knölar som man brukar få vid mjölkstockning och feber har jag inte!
    Vad kan det vara?

Jenny

• Svar på tråden Rödflammigt bröst?
  • Cantina

Det kan ändå vara mjölkstockning. Eller åtminstone början till. Speciellt om du är öm.
    Jag hade aldrig feber under min mjölkstockningar utan bara precis som du beskriver.
    Värm och amma och massera så släpper det nog snart.

• smulan 83

Okej då vet jag!
    Då ska jag ställa mig i en varm dusch och masera lite
    Tack!

• foxzy

jag hade otur och fick en bröstböld. trodde först inte det var så farligt, lite röd och öm men AJAJAJ!! vad ont det gjorde sedan och jag var jättesjuk. fick på en halvtimme feber uppemot 40 grader så var rädd om brösten, massera försiktigt med en varm dusch emot och se till att bebben får ett bra tag när den suger. hoppas det lossnar för dig så du slipper få det jag hade. det gick på bara 1 natt så vart jag jättedålig.

• smulan 83

Läste i en annan tråd att om man är rödflammig kan det vara inflamation men vad inebär det?? Och hur vet man när det är det??

• smulan 83

Aj aj aj det lät inge kul alls foxzy, ska va rädd om dom:)
    Hoppas på att det går över så jag slipper hög feber!!

• foxzy

antar att det är när mjölkgången inte bara är igenstockad som vid "vanlig" mjölkstockning utan även blivit inflammerad pga trycket eller nåt. mina bägge bröst blev inflammerade och jag fick äta pc och hyra en amningspump från bb för dottern kunde ju inte amma ett inflammerat bröst, inte så qul för det så ut som keso och var jätteäckligt det som kom ut, ursäkta detaljerna.

• smulan 83

Va jobbigt det lät, stackars dig
    Att få på båda sammtidigt och inte kunna amma
    Men åkte du till sjukhuset då när du va sådär dålig

• foxzy

ja, det kom en fredag efter att jag börjat vara öm på torsdagen. dottern var då 2 veckor gammal. hade inte kunnat amma henne på det ena bröstet som ömmade mest pga sårig bröstvårta så jag försökte handmjölka ut det som gick medan dottern fick ersättning och nutta på det bröst som inte var lika illa ömt. på fredagsförmiddagen var jag i affären och blev alldeles svimfärdig och kallsvettig. gick hem, hur vet jag inte men hem kom jag och tog tempen, 39.6 grader. jätteläskigt. mannen var inte hemma så jag fick ringa hem honom från jobbet. när han kom åkte vi till bb-avd och där fick jag träffa en läkare som skrev ut pc samt hyra en amningspump. så efter det var jag jätterädd om mina bröst. knölade in fetvadd utav bara sjutton i bh och duschade varmt så fort minsta lilla antydan till ömhet dök upp i brösten. hade aldrig problem efter det igen kan jag lova!

• smulan 83

Idag känns det bättre!
    Gjorde som du sa, duschade varmt och maserade, sen hade jag en varm vete kude på hela kvällen!
    Tack för dina ord!
    KRAM

• Cantina

Skönt att höra att det har släppt!

Svar på tråden Rödflammigt bröst?