• zoffi

Omega-3 och blödningsrisk vid förlossning!!!

Nu måste jag få fråga en sak, har hört att man inte skall äta omega-3 tillskott i slutet av graviditeten med tanke på den ökade risken för störtblödningar i samband med förlossningen. Men då undrar jag, hur länge innan bör man sluta ta tillskotten?!? För jag har ätit väldigt mycket tillskott under en ganska lång tid i kombination med mycket fet fisk och har BF om en vecka!!! Så nu är jag livrädd för att jag ska ligga där och förblöda...Ni som ätit tillskott under senare delen av graviditeten, blödde ni mer eller längre under och efter förlossningen?!? Vill påpeka att jag inte äter tillskott nu, utan slutade för ca två veckor sedan.

Snälla svara på detta...

• Svar på tråden Omega-3 och blödningsrisk vid förlossning!!!
  • Ananaspaj

Går in i v 37 nästa vecka och har ätit omega 3 tillskott i kanske tre veckor snart. Var hos min bm förra veckan och hon sa att det var bra att ta det. Dessutom blir min migrän bättre! Hon sa inget om någon blödningsrisk och har heller aldrig hört om det...

• Stormis

Det stämmer att omega-3 kan öka blödningsbenägenheten, men i samband med läkemedelsstudier har man testat detta på intravenöst omega-3, dvs som dropp direkt in i blodet, och det är testat på bra mycket högre doser (10-14 g per dag) än vad fisk i maten och enstaka kaplsar (ca 1 g) gör. Kapseltillskott motsvarar i regel vad man rekommenderas äta fisk, och ingen har nånsin avrått någon från att äta fisk inför förlossning/operation. Så det skall inte vara någon fara.
    /Leg dietist

• zoffi

Tack så hemskt mycket för svaret Stormis! Känner mig mycket lugnare nu, har verkligen oroat mig för detta. Tog upp det med min barnmorska men hon visste inte så mycket om det, så det känns skönt att ha fått veta lite mer.

• Mitt hjärta är hemma

Fick lite problem med näsblod precis de första dagarna när jag började äta Omega 3-tillskott men det gick över rätt fort, så vem vet, det kanske t.o.m. är så att kroppen anpassar sig??

• Stormis

Nemas problemas! Vet inte om du tänkt fortsätta att inte äta tillskott eller extra mkt fet fisk just nu innan bf (trots att det skall vara ok), men om du anser det tillräckligt motiverat att äta det under graviditeten (liksom jag gör) så är det än mer motiverat sedan under amningen så om du slutat kanske du skall fundera på att börja igen, nu eller sen. Bara en liten parantes... Lycka till med bebisen!

Svar på tråden Omega-3 och blödningsrisk vid förlossning!!!