• andrabarnet

hög feber varannan vecka, friskhetstecken!!

Ja, nu är det dags igen. Sen förra vintern har vår drygt två åriga dotter haft hög feber varannan vecka. Febern är oftast kring 40 grader och brukar hålla i sig mellan 4 och 6 dagar. Nu har den lilla stackaren 40,3 grader och är helt slut, haft hög feber sedan i lördags. Får ge henne alvedon och ipren om vartannat för att feber ska gå ner lite. Hon säger ofta att hon har ont i magen och vill inte äta. Jag vet att barn ofta centrerar magen om de har ont någonstans och att de inte alls behöver betyda att hon har ont i magen. Vet inte hur många gånger vi sökt läkare för hennes feber och ofta säger de bara att de är virus. Någon enstaka gång har hon fått antibiotika för lunginflammation och luftvägsinfektion samt öroninflammation. Försäkringskassan har ringt till dagis för att kolla med dem om hon verkligen är sjuk så mycket som vi påstår. Vad ska de svara mer än att hon är mycket sjuk. Sist vi var hos läkarn sa han att det var ett friskhetstecken med feber och tycker inte de är något konstigt. Sa att små barn blir sjuka när de är på dagis. Saken är ju den att hon aldrig är på dagis eftersom hon alltid är sjuk!!!!! Ja sa till den läkarn att vi vill ha en utredning vilket han sa att vi skulle få efter sommaren om det fortfarande var lika dant. Har fått en tid nu den 20/9. Vi har träffat ett flertal läkare som sagt samma sak...barn är sjuka. Vi har fått frågor som hur vi tar tempen och om det inte är fel på den. Vi hade två termometrar från apoteket som jag slängde och gick till apoteket och köpte en ny som piper när den är klar. Känns som att de tror vi skojar med dem. Men varför i hela världen skulle vi vilja utsätta henne för detta. Ja vet att barn är sjuka men är detta verkligen normalt?! Hon är inte första barnet och det är ingen annan i familjen som blir sjuk av henne eller är sjuk i samband med hennes feber. Blir så jäkla frustrerad över att hon ska behöva må så himla dåligt hela tiden. Någon med liknande erfarenhet kanske??

• Svar på tråden hög feber varannan vecka, friskhetstecken!!
  • MotherOfTwo

Inga kloka råd att ge annat än att ett barn som har 39 graders feber då behöver man ju ingen termometer. Det räcker ju att känna dem på kroppen så vet man ju att dom har feber.
    Tyckte bara läkarens kommentar om att det skulle vara något fel på eran termometer är konstig.

• Tygbiten

Hur är hennes allmäntillstånd för övrigt?
    Viktnedgång?
    Har de någon gång tagit prover på henne tex infektionsprover som sänka eller CRP?

• Trulis78

Hej!

Åh vad jobbigt ni har det! Förstår att det är väldigt frustrerande för hela familjen. Ville bara berätta att min mans systerdotter har haft feber till och från under hela uppväxten och varit mycket hängig och haft ont i magen etc. De har sökt läkare åtskilliga ggr och till slut nu när tjejen är över fyra år så visar det sig att hon är glutenallergiker. En sån allergi kan tydligen visa sig på det sättet men missas ofta om man inte har de "vanligaste" symptomen såsom kraftig viktnedgång, kräkningar etc. Det behöver ju inte vara samma för ert barn men poängen är att återkommande feber kan ha oanade orsaker och att ni därför verkligen förtjänar en ordentlig utredning på dottern nu när hon varit sjuk så mycket. Hoppas ni får hjälp snart!

• Emmixen

Det finns ju något som heter periodisk feber, men det brukar barnen ha en gång i månaden...

- www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
Svar på tråden hög feber varannan vecka, friskhetstecken!!