• Lady X

Sammandragningar HELA tiden!

Nu börjar det bli jobbigt. Är i v 38 och har sammandragningar hela tiden. Magen är konstant hård, det gör inte ont men är obehagligt. Säkert minst fyra sammandragningar i halvtimmen. Såfort jag kissat, reser mig upp, sätter mig ned, skrattar eller spänner mig det minsta blir det såhär. Bebisen vill inte/kan inte röra sig mkt då sammandragningarna smiter ju åt om den lilla hela tiden. Är det farligt tro? Och nej, vila hjälper inte. Gör inget annat än vilar känns det som. Ska ringa bm imorgon och fråga. Men ngn mer som känner igen sig? Ibland har jag molande mensvärkar oxå, men det är inte lika jobbigt som sammandragningarna.

• Svar på tråden Sammandragningar HELA tiden!
  • fiffiluran

har precis som du, mina kommer mellan 8-10 min mellanrum och varar i upp till 2 min.. är INTE stressad, utan kommer när jag vilar, ser på tv eller vad som helst. Min bm säger att det är lugnt men jag börjar ändå bli orolig, känns som bebisen ska kramas ihjäl! läste nånstans att sammandragningarna kan strypa åt navelsträngen så all syre förloras.. kul att gå omkring och nojja sig att bebben inte får nån luft utan får nån hjärnskada.. Meddela gärna vad din bm berättar för dig..

• cassie27

Hej, jag hade samma med min dotter för 5 år sen och barnmorska sa att jag skulle försoka att bada... Om sammandragnigarna försvinner betyder det att magen bara träna innan förlossningen, om de inte försvinner betyder det att förlossning börjar. Du är i v.38 så det är möjligt. Räkna sammandragnigarna och om de är täta och regelbunda ring förlossningavdelning och prata med barnmorska.

• m1nn13

Jag hade så i flera månader! Nu är du ju i slutet av grav. så med lite tur så gör sammandragningarna lite nytta. En vecka före min förlossning var jag öppen 1,5 cm
    Är det ditt första barn? Då kan man visst ha en sån här lång latensfas. Jobbigt och tar på tålamodet. Jag vet!!
    Du märker när det är riktiga värkar... man sover inte över sin förlossning...

• Lady X

Lite lugnare idag med sd. Kanske bara två i timmen nu. Har mensvärk som vanligt. Inte ringt bm än. Drar mig alltid för att göra det av ngn anledning.

m1nn13: Japp det är första barnet. Jag hoppas detta är latensfasen då! Vore ju toppen om sammandragningarna inte är helt "meningslösa"!

• Lady X

Nu har jag frågat BM om mina sammandragningar. Hon sa att det är inte farligt för barnet att de kommer tätt. Det man ska vara observant på är om det inte blir ngn paus emellan. Om man får en sammandragning som sitter i en halv minut som sedan släpper och kommer tillbaka tio minuter senare så är det ingen fara. Men om magen är hård hela tiden utan paus kan det bli farligt för bebisen med tanke på syrebrist. Då skulle jag ringa förlossningen så att de kan mäta sammandragningarna. Det är oxå normalt att få mer sammandragningar mot slutet. Så länge det blir en liten paus emellan så är det alltså lugnt.

• m1nn13

Lady X: ja faktiskt är det toppen om de (sammandragningarna) gör lite nytta!

Lycka till!

Svar på tråden Sammandragningar HELA tiden!