• Angels

Bättre än mig????

VARFÖR är det så många som säger "mig" istället för "jag"? Det heter inte "han är bättre än mig" det heter "han är bättre än jag", eller hela meningen "han är bättre ÄN vad jag ÄR!

Ska det bli den nya svenskan precis som alla som skriver "dom" istället för "de" och "dem". Och vem idag klarar av att använda "de" och "dem" på ett korrekt sätt? Inte många!

• Svar på tråden Bättre än mig????
  • Fru Humla

*ööuum* trodde verkligen att jag använde språket på rätt sätt. skriver alltid de och dem...
    men du måste nu förklara för mig vilken regel som gör att det ska heta "bättre än jag"
    för det låter absolut inte som bra svenska i mina öron.

• reggaewoman

jag tycker att det är onödigt att hetsa upp sig för sådana ovidkomligheter. Lägg din energi på något konstruktivt istället, hehe!

• Angels

Förlängt heter det ju faktiskt att någon är bättre än vad någon annan är eller hur? Om det så är kalle eller jag själv.

Bättre än vad Kalle är.

Bättre än vad jag är.

Bättre än mig? Det heter faktiskt inte så.

• Angels

Vad som retar mig mest är att inte ens svensklärarna i barnens skola vet vad som är korrekt svenska. Hur ska barnen kunna lära sig då?

• Hemmafru

Hehe.. detta påminner lite om när jag hade svenska i skolan. Läraren sa att man får säga "En äpple, en paraply, ett bil" o så. Skit vad jag satt och skrattade. För mig heter det ett äpple, ett paraply och en bil m.m.

• Fru Humla

ja men angels...vissa saker följer ju inte de språkliga reglerna utan de blir till en fras eller vad jags ka kalla det.
    i engelskan finns massor med såna exempel där undantagen bekräftar regeln. därför vidhåller jag att dte inte finns något grammatiskt fel med bättre än mig.
    men du har rätt i att det heter jag om man förlänger meningen.
    men om man tar kalle som ex..heter det då bättre än han eller bättre än honom?

• antitanten

Svenska språket har blivit otroligt utaarmat och söndertuggat s.a.s.
    Konstarten i att kunna böja ord i dess rätta mening är snart ett minne blott.

Jag själv tillhör kategorin "språkpoliser" och blir skogstokig när jag hör hur människor talar och skriver.
    När jag allt som oftast rättar någon som uppenbarligen säger och skriver fel, blir det snudd på ramaskri och verbalt tumult uppträder.
    Felsägande människan säger att "man visst kan skriva o säga lite hur man vill"....

Ytterligare bevis på att språket är utarmat, är när jag en gång satt och såg en film med svensk textremsa. Istället för ordet MÄNNISKA hade man helt enkelt bantat ned det till MÄNSKA. Då ringde jag faktiskt upp de som stod för texningen av filmen i fråga och skällde riktigt ordentligt.
    Fick dock aldrig något vettigt svar på varför man tagit bort ett N och I:et i ordet MÄNNISKA, som det ju faktiskt heter.

Fram för god grammatik och verbal kunskap.

• Fru Humla

håller med dig antitanti!
    där går även min gräns fast när jag skriver här i forumet använder jag mig ofta av talspråk och "nätförkortningar"
    så som
    å=och
    oxå=också
    osv men det är mest för att jag ser det som en muntlig diskution och inte ett skrivet brev

• reggaewoman

alltså ang.bättre än han/honom

Svar på tråden Bättre än mig????