• Anonym

Byta jobb trots sjukskrivning?

Jag är halvtidssjukskriven den här veckan bara och ska på en intervju för ett annat jobb inom en helt annan branch.
    Anledningen till att jag är sjukskriven beror på stress och diverse andra faktorer vilka gör att jag mår rent ut sagt piss på mitt nuvarande heltidsjobb, därför söker jag mig annat. Tjänsten jag sökt gör att jag får mindre timmar men det är precis det jag vill ha. Måste jag berätta att jag är sjukskriven och kan jag säga upp mig trots att jag är sjukskriven? Kan jag ta ett nytt jobb och prova på det istället? Blev det tjorvigt nu?

• Svar på tråden Byta jobb trots sjukskrivning?
  • Anonym

Nån som vet hur det fungerar?

• Annamaja

Är du endast sjukskriven denna vecka?? Då blir det ju inge problem, eller ska du vara sjukskriven längre

• Anonym

Bara halvtidsjukskriven tom 19 sept.

Annamaja skrev 2007-09-11 09:19:52 följande:
    Är du endast sjukskriven denna vecka?? Då blir det ju inge problem, eller ska du vara sjukskriven längre
  • Anonym

Eftersom det är det nuvarande jobbet som gjort att jag blivit sjukskriven borde man väl kunna testa en annan brach och prova utan att tala om att man är halvtidssjukskriven?

• Camyella

Om jag ska anställa någon vill jag gärna veta om dom är sjukskrivna eller inte och i såfall varför

Som chef sitter man ofta med info som den sökande inte har.
    Om jag får reda på att du är sjukskriven för stress och kanske med en gång kan avgöra att jobbet inte passar dig, ja då sparar jag oss alla en massa lidande.

Ärlighet funkar längs på en intervjuv, det behöver inte betyda ett avlag bara för att man tillfälligt är sjukskriven, man ser ofta till helheten.

• Anonym

Varför skulle jag då säga att jag är halvtidssjukskriven från mitt nuvarande jobb? På så sätt kommer jag ju aldrig därifrån, dessutom är jag ju bara halvtidssjukskriven tom den 19/9 dvs en vecka.
    Det är ju därför jag söker annat, jag vill byta bana, jobba i en annan branch där jag förut jobbat och trivts jättebra och inte haft en tillstymmelse till stress eller depressioner.

Camyella skrev 2007-09-11 11:26:11 följande:
    Om jag ska anställa någon vill jag gärna veta om dom är sjukskrivna eller inte och i såfall varförSom chef sitter man ofta med info som den sökande inte har.Om jag får reda på att du är sjukskriven för stress och kanske med en gång kan avgöra att jobbet inte passar dig, ja då sparar jag oss alla en massa lidande.Ärlighet funkar längs på en intervjuv, det behöver inte betyda ett avlag bara för att man tillfälligt är sjukskriven, man ser ofta till helheten.
  • Anonym

Det är en jättebra ide att byta jobb om du misstrivs!
    Bra att du kan få något annat.

Den nye chefen KAN välja att göra en förfrågan om sjukskrivning hos FK, men det är mycket ovanligt.

Det största problemet är om du ska berätta. Om detta är ett helt tillfälligt problem och direkt kopplat till nuvarnade jobb skulle jag faktiskt välja att inte berätta - som du säger, annars kommer du aldrig därifrån!

Lycka till!

• Anonym

Det är ju ett tillfälligt problem och sjukskrivningen kom pga jobbsituationen jag befinner mig i nu! Därför söker jag ju nytt och vill byta bana helt och hållet. Söker bara inom andra bracher.
    Och det skulle ju kännas som ett slag i ansiktet att bli nekad jobb pga en tillfällig sjukskrivning som till 100% beror på det andra jobbet.

Anonym skrev 2007-09-11 12:46:53 följande:
    Det är en jättebra ide att byta jobb om du misstrivs! Bra att du kan få något annat.Den nye chefen KAN välja att göra en förfrågan om sjukskrivning hos FK, men det är mycket ovanligt.Det största problemet är om du ska berätta. Om detta är ett helt tillfälligt problem och direkt kopplat till nuvarnade jobb skulle jag faktiskt välja att inte berätta - som du säger, annars kommer du aldrig därifrån!Lycka till!
  • Anonym (""""")

Personligen skulle jag tycka att den potentiella arbetstagaren berättar!

Det finns ju ett bra skäl till varför, jag skulle inte rata dig pga av den anledningen!

Däremot om jag var i omvänd situation, finns det nog stor risk att jag inte skulle säga något. Pga att jag skulle vara rädd för att bli ratad!

• Anonym

Anonym(""""")
    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Vad skulle den potentiella arbetsgivaren berätta?

• Anonym

!
    läste helt fel!
    Nu förstår jag vad du menar!

• Anonym

Dock känns det långsökt att tro att en arbetsgivare inte skulle låta det vara avgörande eller inte att en potentiell arbetstagare är tillfälligt sjukskriven...
    Jag skulle nog rata en sån direkt om jag var chef.

• Anonym (""""")

Jag skulle ha vissa betänkligheter, men det skulle inte vara avgörande. Om personen verkade som klippt o skuren skulle jag inte tveka! (Jag är chef med personalansvar.)

Svar på tråden Byta jobb trots sjukskrivning?