• ast

Stressigt jobb! Vad göra?

Hej!
    Är hemma från jobbet idag, för nu orkar jag inte längre. Jag är i vecka 15 så det känns jättetråkigt att behöva sjukskriva sig redan nu. Men jag springer hela dagarna, har knappt några raster, och har stökiga elever, som dessutom varit hotfulla. Chefen är oförstående. Vad skulle ni ha gjort? Kan man gå ner i arbetstid utan att det påverkar SGI?

• Svar på tråden Stressigt jobb! Vad göra?
  • Eowyn80

Låter jätte jobbigt. Jag hade också problem när jag var gravid med att klara mitt jobb pga ryggont. Blev bara sjukskriven på 25% i två veckor. Sedan blev jag tvungen att ta ut föräldraledighet på mitt första barn. Man får ju som bekant höra att graviditet inte är någon sjukdom. Så om du har barn sedan tidigare kan du ju göra så. Man kan ju använda lägsta nivå dagar. Det är ju ingen bra lösning, men trots allt en lösning.

• ast

Tack för ditt svar. Jag har faktiskt föräldradagar kvar på min fyraåring. Man får undersöka alla alternativ...

• Nie

Kan du inte blir delvis sjukskriven från ditt stressiga jobb (lärare?) och försöka anpassa din arbetstid och ta de "bättre" klasserna? (beror ju naturligtvis på vilken typ av lärare du är också)

• Alle

Har du hotbild och stressigt jobb så är det din arbetsgivares skyldighet att omplacera dig tills du går hem.
    Går inte det så tror jag att du kan vara berättigad för HP.
    Kontakta FK och hör vad de har att säga.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • ast

Bra förslag allihop. Jag har funderat på både delvis sjukskrivning och omplacering. Jag ska vara hemma några dagar nu och fundera på hur jag ska/kan göra. Visst är det trist att behöva vara i den här situationen?! Varför ska jobbet ta så mycket kraft ifrån en? Vet inte om jag vill fortsätta vara lärare efter mammaledigheten. Finns det nån mer där ute i samma situation?

• Nie

Jag älskar att vara lärare och är inte i samma situation som dig. Jag tror att det även beror på vilket stadie man jobbar på och vilken skola. Jag jobbar som gymnasielärare på ett litet gymnasium (186 elever) där jag känner all personal och trivs väldigt bra. Om man inte trivs på jobbet, med elever eller personal så tror jag att det är lätt att känna som du gör. Hittar man "bara" rätt skola och om man verkligen vill vara lärare vill man stanna kvar. Det gäller ju iofs alla jobb.

Ta en funderare på om du trivs med din skola och personalen. Om du inte gör det, sök nytt jobb.

• ast

Hej Nie!

Jag har varit lärare i 8 år o älskat mitt jobb, elever o personal. Har större delen varit på den skola jag är nu. Det har blivit en tuffare arbetsplats på senare år. Struliga elever, nerdragningar o en rektor som har för mycket att göra för att orka bry sig om sin personal. Jag kanske provar lyckan på en annan skola. Skönt att ha en mammaledighet då man hinner tänka igenom ett o annat.

• Anne69

Arbetsgivaren är som sagt skyldig att omplacera dig! Här gäller det att hitta något som funkar för er båda - så att du får det tillräckligt lugnt med magen samtidigt som du känner att du gör något värdefullt o bidrar till verksamheten. Men stå på dig så att du blir omplacerad - sjukskrivning är rätt trist......

• Emmur

Ast: Är också lärare och tycker att du inte ska släppa yrket för en enda skolas skull! Det finns bra skolor som inte tar all energi från en eller kräver att man ska jobba som om man inte hade några barn.

Va det gäller din rektors oförstående när det kommer till hotfulla elever så tycker jag att du skall kontakta ditt skyddsombud omgående. Jag vet en tjej som fick andra arbetsuppgifter istället för en klass med utåtagerande elev -just på grund av hennes graviditet. Att sedan din rektor inte har förståelse för problematiken med utåtagerande elever tycker jag är bedrövligt i sig!
    Hoppas att det löser sig!
    kram//E

Svar på tråden Stressigt jobb! Vad göra?