• Tuzzen

Luft/vatten pump eller pellets?

Hej!
    Bor i ett stort etagehus på ca 160 kvm, byggt -73.
    Nu till mitt problem; vår panna har gått sönder (olja, el, ved), det var tydligen ngt kärl inne i pannan som gick sönder och det går inte att laga. Vi tog hit rörmokare som lånade ut en vattenberedare under tiden som vi skulle bestämma oss hur vi ville ha uppvärmning i fortsättningen.
    Han tyckte att vi skulle ha luft/vattenpump, så från början var vi inne på detta också, men nu har jag börjat fundera på pellets istället.
    Vad säger ni? Vad skulle ni gjort? Fördelar/nackdelar med bägge?
    Anledningen rörisen gav till att vi inte skulle ha pellets var att det skulle bli för mkt jobb för oss ( har nu iofs eldat med ved 90% av tiden).
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Luft/vatten pump eller pellets?
  • Anghammarad

Har precis installerat bergvärme efter att ha eldat med pellets en vinter. En komplett installation av en pelletspanna med förråd kostar minst lika mycket som en luft/vatten installation.

Fördelar Pellets:

Miljövänligt
    Mindre elberoende
    Huset är förmodligen byggt för den typen av uppvärming dvs hög temperatur i radiatorerna och självdrag som hjälps av en varm murstock

Nackdelar Pellets:

Arbetsinsatsen blir trots allt inte obetydlig
    Pellets kräver stort lagringsutrymme
    Det blir skitigare (både hantering och eldning smutsar ner en del)
    Måste sotas ofta.
    Pelletspriserna ökar snabbare än elpriserna

Fördelar Värmepump:

Mer eller mindre underhållsfritt
    Rent
    Utrymmesbesparande

Nackdelar värmepump:

Elberoende
    Det kan bli nödvändigt att komplettera med fler radiatorer pga av att temperaturen är lägre.
    Ventilationen i huset blir sämre.

• Undeeerbart

Vi har luft/vatten här hemma å GUUUUD vad skönt det är när allt sköter sig själva !

• Linlugg

Vi bor i ett 140 kvm stort hus på landet och värmer med spannmål (eldar), funkar på samma sätt som pellets men billigare. Det kräver en del insats och möjlighet att lagra spannmålen men om man har möjlighet att bygga en silo och skruv till pannan är lösningen jättebra!
    Vet inte hur det är i er kommun men här fick vi miljöbidrag på 17.000 tillbaka för att vi valt en miljövänligare metod för uppvärmning. Kolla in på byggahus-forum och lyssna runt. Det finns massor med fiffiga lösningar och säkert hittar ni en som passa er.

Lycka till!

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Tuzzen

puffar lite...vill ha mer åsikter,är fortfarande förvirrad...*suck*
    Tackar dock för de svar jag fått

• Bling1975

Pellets var aldrig ett alternativ för oss, för jobbigt och skitigt.

Nu när oljetanken är borta har vi ett extra rum över (ska slås ihop med badrummet framåt) i huset eftersom vi har flyttat ett förråd till gamla pannrummet som nu är luktfritt och rymligare.

Men vi valde bergvärme istället för luft/vatten. Prisskillnaden var inte så stor (20.000 och man sparar mer el och slipper ha ett fult utomhusaggregat som väsnas.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Tuzzen

mm..ännu ett alternativ kanske, krävs mkt fundering..

• Thursday

Vi har pellets, har ingen erfarenhet av det andra alternativet. Kan dock säga att vi är hemskt nöhda med vår pelletseldning!

Det är viss arbetsinsats. Vi har inget bulkförråd så vi måste bära in pellets i huset. Under den kalla årstiden så bär vi in varannan vecka. Jag har ingen uppfattning om hur lång tid det tar... en timme kanske? Vi sotar varje vecka under vintern, det tar max en halvtimme. Är ni vana att elda med ved föreställer jag mig att pellets är mycket mindre arbete.

Jag gillar pellets eftersom det är miljövänligt samt att vi håller skorstenen varm, vilket är bra för grund och vind eftersom vårt hus är byggt på det sättet.

Ytterligare en orsak till att vi valde pellets var att vi kunde ha kvar vår gamla panna och sätta in pelletsbrännare, så för oss var det betydligt billigare än alla andra alternativ. Kostnaden är ju en inte obetydlig del av det hela...

• Gittan58

Vi har lagt in bergvärme, var det bäste ni gjort!!! nu har vi en så behaglig värme här jämt och inga problem med något. Vi har haft en luftvärmepump som bara krångla så till slut gav vi upp!!

• Tuzzen

idispidis: Låter ju rätt bra faktiskt! Jag vet inte om vi kan använda den befintliga pannan då det är något som gått sönder i den.
    Får ni jämn värme eller och hur ofta eldar ni? Hur får ni varmvatten?

• Thursday
    Tuzzen skrev 2007-09-12 11:16:38 följande:
    idispidis: Låter ju rätt bra faktiskt! Jag vet inte om vi kan använda den befintliga pannan då det är något som gått sönder i den. Får ni jämn värme eller och hur ofta eldar ni? Hur får ni varmvatten?
    Nej, det låter väl troligt att ni måste byta rubbet och då får man ju jämföra kostnaderna. Vi har varit rätt sugna på t.ex. bergvärme men det var ju helt andra kostnader än de 25 000 kr som vi betalade för installation/brännare/veckoförråd och en leverans med pellets.

Vi har jämn och fin värme, och fick väldigt bra verkningsgrad i vår gamla panna. Tydligen är det bra att det är en gammal vedpanna för då finns det mer utrymme för sot och sånt. Pannan sköter ju sig själv helt och hållet, det enda vi gör är att fylla på pellets i veckoförrådet samt att sota. Som mest fyller vi på en gång i veckan som sagt. Vi har ingen varmvattenberedare på annat sätt så vi kör året runt vilket väl egentligen inte är det mest ekonomiska men... på sommaren eldar vi alltså endast för varmvattnet och då fyller vi på oerhört sällan. Gissningsvis en eller två gånger under den tid som vi stängt av cirkulationen?
  • Tuzzen

Idispidis: Låter ju ändå rätt bra, ska kolla runt hur mkt en ny panna kostar. Kan man bestämma typ att man vill ha 21 grader hela tiden? Kanske dum fråga men är helt förvirrad av allt.

• Thursday
    Tuzzen skrev 2007-09-12 11:52:08 följande:
    Idispidis: Låter ju ändå rätt bra, ska kolla runt hur mkt en ny panna kostar. Kan man bestämma typ att man vill ha 21 grader hela tiden? Kanske dum fråga men är helt förvirrad av allt.
    Alltså, vi har shuntventil på pannan och sen termostater på elementen och det funkar rätt så bra. Man får ju justera lite på shunten ibland (iaf om man har en snål man ), men vi funderar på att sätta in ett kontrollsystem som mina svärisar har, där man ställer in önskad temperatur och har givare utomhus samt inne i huset och den då sköter det automatiskt. Det är möjligt att mer moderna pannor har sådant inbyggt? Men vår panna är ju 30 år gammal.

Vi har haft pellets i ett och ett halvt år ungefär och under tiden har vi bara haft problem två gånger. En gång hade vi slarvat med att sota och då stannade pannan och spydde ut rök. Då sotade vi helt enkelt och startade igen. Sen gick tändelementet sönder (det behöver tydligen bytas ibland) men vi fick ett nytt på garanting.
  • Tuzzen

Tack för alla dina svar, tror att det lutar åt pellets faktiskt, då vi redan nu är vana vid lite jobb.
    Luft/vattenpump funkar tydligen bara ner till -10/15 grader och även om det inte blir så kallt eller kallare här särskilt ofta så nja...nääe..+ att det tydligen blir lätt dålig luft.
    Hoppas vi hittar ngt bra bara...Får jag återkomma till dig om jag har fler frågor?

• Thursday
    Tuzzen skrev 2007-09-12 12:05:04 följande:
    Tack för alla dina svar, tror att det lutar åt pellets faktiskt, då vi redan nu är vana vid lite jobb.Luft/vattenpump funkar tydligen bara ner till -10/15 grader och även om det inte blir så kallt eller kallare här särskilt ofta så nja...nääe..+ att det tydligen blir lätt dålig luft.Hoppas vi hittar ngt bra bara...Får jag återkomma till dig om jag har fler frågor?
    Hoppas ni hittar något som passar er bra! Du får jättegärna fråga om du vill veta något mer
  • Anghammarad

Som sagt en modern pelletspanna är dyr. Om ni alltså inte kan reparera och använda den gamla pannan så blir ni tvungna att köpa en ny. Jag skulle tippa att en komplett installation av en ny pelletspanna inklusive ett veckoförråd kan komma upp i 80-100 tusen vilket ju är ungefär samma pris som en luft/vatten värmepump och kanske 40 papp billigare än en bergvärmepump.

Fördelen men en ny pelletspanna är att arbetsinsatsen blir mindre eftersom den är gjort för att bränna pellets från början vilket inte en gammal olje eller vedpanna är. Hade er gamla panna fungerat så att ni bara behövt köpa en ny pelletsbrännare så hade jag nog rekommenderat det men nu vet jag inte.

En värmepump fungerar självfallet även om det blir kallare än -15°, den är bara mindre effektiv. Det kommer inte att bli kallt i huset.

Svar på tråden Luft/vatten pump eller pellets?