• stina72

Fördelar med naturförskola?

Sonen på ett år har nu börjat på förksolan. Vi hamnde på en tillfällig förskola eftersom det är så många barn i kö.

När jag surfade in på kommunens hemsida såg jag att de hade en naturförskola. Funderade lite kring att det kanske vore något för sonen. Men vilka fördelar eller nackdelar finns det med en sådan förskola jämfört med en traditionell kommunal förskola?

Naturförskolan skriver så här:
    Vår förskola bygger på en forskande utomhuspedagogik och har naturen som utgångspunkt och inspirationskälla. Förskolans lärplan har vi naturligtvis som grund. Vi vill att barnen ska få uppleva naturen med alla sinnen. Genom att vistas ute i skog och mark tillgodoses barnens fantasi , kunskap och upptäckarlust.

Vad tror ni det finns för för och nackdelar? Finns det några? Eller spelar det egentligen ingen roll hur man väljer?

• Svar på tråden Fördelar med naturförskola?
  • strojes

Den stora fördelen är ju att dem får vara ute mycket! Jag tycker det låter som en jätterolig förskola att gå i. Om du är osäker be att få komma dit och hälsa på och vara med en stund för att se hur de jobbar och vad dem gör.
    Har "vanlig" dagmamma till dottern. Men det finns en förskola rätt nära oss som har mycket naturtema men den är jättepoppis så vi ställde inte ens henne i kö där.

• Abrakadabra

Jag tycker att det låter toppen! Barn på "ute-dagis" är ofta friskare än andra barn - det beror antagligen både på att de får mycket frisk luft, rörelse o.s.v. och på att de inte kommer lika nära inpå varandra hela tiden och nysningar och annat "späds ut mer" ute än om den staannar inne i rummet s.a.s.
    Jag tycker dessutom att det är toppen att barn får lära sig mycket om naturen och lär sig att uppskatta den.

• AnneSophie

Bara en massa fördelar! Barnens dagis har en liknande inriktning och det är bara positivt för våra barn.

Taking the long way around
  • Ferra

Hej
    Har själv en tvååring som just börjat hos sin dagmamma.
    Hennes inriktning är ur och skur. Jag ser inga nackdelar utan endast fördelar med att barnen är ute i stort sett hela dagarna. Om du har den möjligheten att välja en naturföskola så gör det. Jag är otroligt nöjd med detta val. Barnen lär sig mer om naturen, rör på sig mer, är mer friska.
    Hälsningar Ferra

• cattis

Vår dotter går på en Ur & Skur-förskola och både hon och vi trivs jättebra. Eftersom flera redan kommenterat fördelarna (och det finns många!) så kan ju jag nämna den enda nackdelen jag kan komma på. Det blir oftast dyrare eftersom du måste köpa lite bättre ytterkläder. De billigaste modellerna är tyvärr inte lika varma och tåliga mot väta. Men, samtidigt har många av de dyrare kläderna bra andra hands-värde så de går lätt att sälja när de växt ur dem.

• lisabeth

Vi har en ur- och skur-förskola den största fördel tycker jag är den engagerade personalen. Det är klart att det finns engagerad personal på andra ställen men sedan älska ju sonen att vara ute också och vi föräldrar är inga friskusar så det är bra att han får det på förskolan. Hoppas ju på mindre sjukdommar också men det har vi inte märkt av ännu, han har gått 4 veckor och åkte på öroninflamation det första han gjorde så han har varit hemma i ca två veckor redan.

• uniMog

åh det låter som vårt familjedaghem! Jag har bara positiva saker att säga. De är ute jättemycket, de lär sig mycket om naturen, de leker med det som finns att tillgå. Äter efter säsong, leker efter säsong.

Nackdel.. hm. det ställer högre krav på klädsel och de har varit mycket förkylda men det beror nog på att vädret är så konstigt just nu, antingen klär man för varmt eller för kallt.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • cattis

Vår dotter har bara varit hemma från dagis en gång det senaste året p.g.a sjukdom och det var när hela familjen fick vinterkräksjukan. Det kom däremot inte från dagis utan från en av våra bekanta. Så i hennes fall har det hittills verkat gå bra med sjukdomarna.

Svar på tråden Fördelar med naturförskola?