• Sencha

Vad heter policy i plural på svenska?

Word vill ha det till att det heter "policys", vilket jag tycker känns konstigt. Jag tycker det vore logiskt med "policies", eller ett försvenskat "policyer"... men egentligen känns inget av det lyckat.

Så - vad borde det heta?

• Svar på tråden Vad heter policy i plural på svenska?
  • waersta

policy (i plural policies)

• silverkatt

Policyer, enligt SAOL

• waersta

Enligt Lexin så finns det inget som heter Policyer, jag får upp 4 alternativ.. police, polices, policies, policy.

• silverkatt

Den svenska pluralformen är enligt Svenska akademiens ordlista Policyer, vilket jag tror det var fråga om här.

• Sencha
    waersta skrev 2007-09-11 14:03:19 följande:
    Enligt Lexin så finns det inget som heter Policyer, jag får upp 4 alternativ.. police, polices, policies, policy.
    Fast inte på svenska, va?
    Detenda jag kan få det till från Lexin är att det skulle heta policy även i plural.
  • Luciole

Policyregler, kanske? Om det passar in i sammanhanget, förstås.

• Sencha
    Luciole skrev 2007-09-11 15:40:28 följande:
    Policyregler, kanske? Om det passar in i sammanhanget, förstås.
    Problemet är att det behöver vara just rätt upp och ner plural
  • giftgrodan

Policyer

språkrådet håller med:

fråga
    Vad heter policy i plural?
    svar
    Ofta kan man undvika pluralformen. Man kan tala om ett företags policy i olika frågor, eller ersätta policy med ord som riktlinjer, principer, politik eller inriktning, så slipper man hela problemet.

Om man ändå måste använda policy i plural blir det policyer. Jämför med jury, juryer, lobby, lobbyer och ponny, ponnyer.

• Sencha
    giftgrodan skrev 2007-09-11 22:44:55 följande:
    Policyerspråkrådet håller med:frågaVad heter policy i plural?svarOfta kan man undvika pluralformen. Man kan tala om ett företags policy i olika frågor, eller ersätta policy med ord som riktlinjer, principer, politik eller inriktning, så slipper man hela problemet. Om man ändå måste använda policy i plural blir det policyer. Jämför med jury, juryer, lobby, lobbyer och ponny, ponnyer.
    Tack!
Svar på tråden Vad heter policy i plural på svenska?