• fru Lisa

hur får jag tvätten torr??

jag känner mig som ett ufo men...

har nyligen flyttat till hus med tvättstuga i källaren. inget torkskåp eller torktumlare. har en vanlig sån uppfällbar torkställning som jag hänger på. men det tar flera dar innan tvätten är torr... nog för att det inte är isolerat i källaren men luftvärmepumpen sitter där och det är väl kanske 18 grader som minst i luften där nere...

har någon nåt tips vad jag ska göra.. blir tokig och tvätten luktar ju inte så gott när det tar så lång tid att torka.

• Svar på tråden hur får jag tvätten torr??
  • sataya

jag skulle köpt mig en torktumlare eller ta upp tvätten och hänga den inne i själva huset...

bor i lägenhet men vi har tvättmaskin och torktumlare i själva lägenheten men även torkställning och inne i lägenheten tar det bara som mest ett dygn så är det torrt..

• Jempa L

Köp en luftavfuktare! Helt suverän både till tvätten och för att hindra källarlukt.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Fr1dlyst

Har exakt samma problem som dig.. Vi ska köpa en luftavfuktare nu, som ska göra att tvätten torkar snabbt. Sen blir det en torktumlare, men det dröjer ett litet tag..

Vår källare är iofs isolerad, men testa luftavfuktare! Finns jättebra som själv anpassar sig efter hur fuktigt det är..

Jag väntar på dig...
  • raspberryrevolution

köp en torktumlare det är faktisk inte så jättedyrt om man inte vill ha den allra tuffaste modellen...

• Trej

Köp en torkvinda och häng tvätten ute kanske?! Torkar fort och om tvätten hänger ute luktar det ju gott om den också!

• pepsimax

Har oxå en sån där ställning och det torkar fort.Kan du inte ställa den i ett rum uppe?Inte så kul kanske men då ska du se att dä torkar över natten.

• Kristin24

ja ställ torkställningen uppe i huset i stället. Köp en torktumlare det tjänar ni på och tvätten blir mjuk o skön.

Go och glad Kexchoklad
  • waersta

Ute på sommaren, luftavfuktare på vintern.

• fru Lisa

okej.. torkvinda har vi och den använder jag ju när vädret tillåter..  torktumlare är uteslutet för det går åt på tok för mycket ström (har direktverkande). hänga uppe i huset har jag prövat men jag tycker inte att det går SÅ mycket fortare för det. kan det vara så att tvätten hänger för tätt på en sån torkställning? om man bara hänger på varannan lina kanske?

luftavfuktare var ju ett tips, har iof inte tyckt att det känns fuktigt där men det kanske man inte märker så lätt

• waersta

Det blir jättestor skillnad med en avfukatare.. fukten måste ta vägen någonstans och det är inte bra att den går in i väggar osv.

fru Lisa skrev 2007-09-11 14:05:52 följande:
    okej.. torkvinda har vi och den använder jag ju när vädret tillåter..  torktumlare är uteslutet för det går åt på tok för mycket ström (har direktverkande). hänga uppe i huset har jag prövat men jag tycker inte att det går SÅ mycket fortare för det. kan det vara så att tvätten hänger för tätt på en sån torkställning? om man bara hänger på varannan lina kanske?luftavfuktare var ju ett tips, har iof inte tyckt att det känns fuktigt där men det kanske man inte märker så lätt
  • sataya

kan vara att du hänger för nära men jag brukar hänga på varje och det funkar bra d jag har den i lägenheten ändå...

• fru Lisa

okej, då blir det luftavfuktare! tackar!!!

• raspberryrevolution
    torktumlare är uteslutet för det går åt på tok för mycket ström (har direktverkande).
    men en luftavfuktare drar väl oxå ström? (kan inte så mkt om sånna) och den måste man väl ha på hela tiden för att det ska göra nytta? det finns ju torktumlare i olika energiklasser...
  • waersta

Våran känner av hur mycket fukt det är i luften, när den blir hög så hoppar den igång. Jag kan själv välja vid vilken fuktighet den ska starta..

raspberryrevolution skrev 2007-09-11 14:21:48 följande:
    men en luftavfuktare drar väl oxå ström? (kan inte så mkt om sånna) och den måste man väl ha på hela tiden för att det ska göra nytta? det finns ju torktumlare i olika energiklasser...
  • Jempa L

Var tvungen att kolla effekten på luftavfuktarn/torktumlaren.

Tumlaren drar 10ggr mer el. Visserligen är den gammal, men den släpper ju även ut mycket fukt i rummet. (Kondenstumlare.)

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Bakeapple

Vi har torktumlare, men jag hänger ändå en hel del tvätt. Med avfuktaren torkar tvätten jättesnabbt, även om det är hela rummet fullt och tvättstugan är nere i källaren.

• Carro W

Hur bra centrifugerar tvättmaskinen?

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Bakeapple

Bra fråga! Jag har märkt att om tvättmaskinen centrifugerar mindr eän 1000-1200 varv så är det ju kört... Vår centrifugerar 1400 och det är nästan ett minimum tycker jag.

• Helena78

Tidigare hängde jag tvätten i källaren & fick samma problem som dig. Alla rådde oss att köpa en luftavfuktare men jag gjorde ett billigare alternativ! Vi köpte en golvfläkt (som man har på sommaren) ställde den i källaren så att den blåste mot tvätten & då var all tvätt torr inom ett dygn!

Nu hänger jag tvätten på samma torkställning fast i vardagsrummet & använder fläkten även där & då är tvätten torr imon några timmar.

fru Lisa skrev 2007-09-11 13:59:09 följande:
    jag känner mig som ett ufo men...har nyligen flyttat till hus med tvättstuga i källaren. inget torkskåp eller torktumlare. har en vanlig sån uppfällbar torkställning som jag hänger på. men det tar flera dar innan tvätten är torr... nog för att det inte är isolerat i källaren men luftvärmepumpen sitter där och det är väl kanske 18 grader som minst i luften där nere...har någon nåt tips vad jag ska göra.. blir tokig och tvätten luktar ju inte så gott när det tar så lång tid att torka.
  • fru Lisa

ahaa!! ska prova! annars blir det avfuktare. tvättmaskinen tumlar bättre än nån jag haft innan, så det är nog inte problemet...

Svar på tråden hur får jag tvätten torr??