• rosalin

varför döpa sitt barn till Emla?

Menar inget illa med min fråga. Bara en fundering som dykt upp det sista. Vi döpte våran dotter till Embla (första kvinnan enligt nordiska mytologin). Men de som döper till Emla hur har de kommit på det namnet, som förövrigt är en bedövningssalva. Är det en variant där man gjort om Embla eller vart kommer det ifrån? För det är väl ingen som har sett namnet på en salva och tänkt "vilket fint namn det ska mitt barn heta"

• Svar på tråden varför döpa sitt barn till Emla?
  • AnneSophie
    rosalin skrev 2007-09-11 14:52:38 följande:
    Menar inget illa med min fråga. Bara en fundering som dykt upp det sista. Vi döpte våran dotter till Embla (första kvinnan enligt nordiska mytologin). Men de som döper till Emla hur har de kommit på det namnet, som förövrigt är en bedövningssalva. Är det en variant där man gjort om Embla eller vart kommer det ifrån? För det är väl ingen som har sett namnet på en salva och tänkt "vilket fint namn det ska mitt barn heta"
    Kan tänka mig att en del hört namnet, tänkt att det låter fint men inte fattat hur det stavas.
    Och ja, idag så döper ju föräldrar sina barn till de mest udda och märkligt stavade namn. Emla är nog ett av de mindre märkliga som jag har sett.
    Taking the long way around
  • Pikku Enkeli

Med tanke på att det bara finns 13 st Emla i Sverige anar jag att det kommer bli få Emla-föräldrar som svarar här... Men jag tror att de kanske missuppfattat namnet Embla och det har blivit Emla, eller så tycker de helt enkelt att Emla är finare.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Champagne

Kanske för att Emla är lättare att uttala än Embla?

Helny då? Det är ju också ett namn, och helt ny är man ju bara som nyfödd .

• zazla

Jag tycker att Emla är jättefint! Embla tycker jag också är fint men det låter som att man är förkyld när man säger det. Så jag hade kunnat välja Emla istället om det inte hade varit för salvan. Men de som har döpt till Emla kanske inte vet att den finns?

• enilorac

Ja, det kan man fråga sig..... Det finns en hel del namn som också betyder något annat och ibland undrar man varför folk valt just det namnet. Som namnet Juli eller Juni..... Är det för att barnet är fött i den månaden eller är det något annat....
    Ibland ser man ju namn som är helt påhittade, som folk satt ihop själva och det gör man nog för att få ett namn som ingen annan heter eller väldigt få.

Kram C och C

• snuttP

Men om man nu inte ska döpa sitt barn till något som är förknippat med något annat.. ja då blir det svårt.. Vi tänkte ge tjejen i min mage namnet Nova.. men då kan kanske inte jag det för det finns ett köpcentra här som heter så.. och nu har jag hittat ett par gummistövlar som med hette Nova..

• Sencha

Jag hade aldrig hört talas om Emla-salvan förrän någon i ett annat forum störde sig på att Embla var så likt Emla-salvan

Jag tycker det är trist när ett namn inte kan användas för att det associeras till nåt annat. Felix har ju "hämtat" sig igen, men Milda är det nog ingen som kallar sitt barn idag?

Å andra sidan så finns det väl tamponger som heter Ellen, men det namnet verkar funka ändå

• 4 Före 30

Stackars alla barn som heter felix då... kul att vara liknade med ketchup och färdiglagade köttbullar... det är ju faktiskt precis samma sak...

Tycker Emla är fint, finare än Embla...

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
Svar på tråden varför döpa sitt barn till Emla?