• Anonym

Vad anses som spädbarnsutrustning inom socialens normer??

Hej.
    Jag har fått börjat gått på socialbidrag, eller ekonomiskt bistånd som det finare heter! Och nu ska jag ansöka om spädbarnsutrustning som man kan göra inom lagen...
    Frågan är vad dom anser vara själigt att ansöka om? Grejer alltså! Jag har i stort sett ingenting men känns dumt att komma med en lista på saker som de inte tycker är nödvändigt att ha (fast jag kanske tycker det).

• Svar på tråden Vad anses som spädbarnsutrustning inom socialens normer??
  • Me o Mike

barnvagn, spjälsäng. Typ sånt kanske??

• Hannah76

Vagn, säng, matstol. Du får räkna med att de vill att du köper begagnat eller det billigaste på ikea.

• Alderia

Baskläder.
    Eventuellt ett skötbord.
    Filtar.
    Nappflaskor om du inte tänkt amma.
    Blandad kompott av barnoljor, salvor etc kanske?

• skogsbär

På socialstyrelsens hemsida kan du läsa om just spädbarnsutrustning och vad som gäller Lycka till!

Bor du i närheten av Södertälje kanske jag kan hjälpa till med nåt

• Anonym

Tack för svaren Har kommit på ett par saker som jag tycker är viktigt iaf.

Skogsbär: Vad är det för hemsideadress dit??
    Nej, tyvärr så bor jag inte i närheten av södertälje men tack ändå

• Anonym (+++)

På ansökningsblanketten finns det väl en ruta där man kryssar i "spädbarnsutrustning"? Det brukar vara ett generellt belopp som kan variera något men du specieficerar alltså inte vad du ska köpa utan alla får samma belopp, förutsatt då att man inte har något sedan innan. Det brukar också vara så att man får hälften av beloppet innan barnet är fött och andra halvan efteråt. I vår kommun ligger det på knappt 6000 kr totalt

• Anonym

Anonym (+++): Jo, min handläggare sa att jag skulle skriva en lista på de saker som jag ansökte spädbarnsutrustning för och sedan hade de en norm att gå efter. Vissa saker kunde hon godkänna samma dag som jag var där medans andra var hon kanske tvungen att ta upp med sina kollegor (el liknande sa hon). Jag kanske ska tillägga att jag gått på socialbidrag ett par månader då jag har legat under normen skarpt dessa månader!

• Anonym (+++)

Men då ska du ju skriva upp allt du anser att du behöver och inte bry dig om ifall de är godkända eller inte. Risken är ju att du genom att fråga här skriver upp vissa saker och missar sådant som de skulle bevilja. Strunt samma liksom om de inte beviljar nappflaskor eller vad det nu kan vara, då får du ju bara avslag på det och så beviljar de resten.

• Anonym (sara)

generellt brukar normen ligga på att om man inte har någonting alls och väntar barn får man ca:5000 kronor och det ska täcka allt. Vagn, säng, kläder och annat. Nu är det få kommuner som betalar ut hela beloppet, ofta har man ännu lägre normer.

Många saker som andra mammor ser som nödvändiga räknas inte som nödvändiga av socialtjänsten.

Räkna med att du måste köpa allt begagnat.

Ett tips är att även höra med kyrkan, vet att mammor kan få bidrag till baby-prylar därifrån.

• Anonym (+++)

Om det är av intresse så har jag en fin vit spjälsäng i förrådet, inklusive madrass och ett par set sängkläder som lakan, påslakan och örngott, täcke och kudde. Jag har också en matstol och lite småbarnsleksaker. Allt i fint skick. Jag har också ett bebyskydd till bilen som visserligen är ganska gammalt men borde väl duga än tror jag.

Du får allt bara du hämtar det och har med dig någon som kan hjälpa dig att bära.

Jag bor i Malmö så det är ju inte långt. Skriv din mailadress eller ta bort anonymiteten så att jag kan kontakta dig om du är intresserad.

Anonym (sara) skrev 2007-09-11 18:33:19 följande:
    generellt brukar normen ligga på att om man inte har någonting alls och väntar barn får man ca:5000 kronor och det ska täcka allt. Vagn, säng, kläder och annat. Nu är det få kommuner som betalar ut hela beloppet, ofta har man ännu lägre normer. Många saker som andra mammor ser som nödvändiga räknas inte som nödvändiga av socialtjänsten. Räkna med att du måste köpa allt begagnat. Ett tips är att även höra med kyrkan, vet att mammor kan få bidrag till baby-prylar därifrån.
    Det stämmer inte riktigt att det OFTA är mindre. Jag har precis betalat ut just spädbarnsutrustning och här är det totalt ca 20% av prisbasbeloppet dvs ca 8.000 kr
  • Anonym (+++)

Sorry, jag blandade ihop dig med en annan tråd där TS bodde nära Lund, det kanske du inte alls gör ju.....Nåja, bor du i närheten av Malmö så är du välkommen att hämta sakerna om du vill ha dem.

• Anonym

Anonym (+++): Hihi, nej jag bor inte alls i närheten av malmö...har lätt över 60 mil dit
    Men tack så hemskt mycket för erbjudanet!!! Väldigt snällt av dig.

Svar på tråden Vad anses som spädbarnsutrustning inom socialens normer??