• ratata

preventivmedel efter förlossning

Jag undrar om någon kan berätta om sina erfarenheter av att börja använda preventivmedel efter förlossningen

Jag fick barn för 8 veckor sedan och min BM har skrivit ut Cerazette till mig nu. Har ju inte fått tillbaka min mens ännu men har förstått det som att det bara är att börja äta pillrena, eller?

Har tabletterna funkat bra för er som börjat? Är det någon som väntat på att mensen skall komma igång av sig själv och först då börjat äta p-piller.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden preventivmedel efter förlossning
  • Mupp

Yes, minipiller kan du börja knapra utan att ha fått tillbaka mensen. Jag åt minipiller (Exclutena) efter min förra graviditet och de funkar bra på mig. Fick dock lite problem med mellanblödningar när väl mensen kom tillbaka efter 6-7 månader. Efter tre menscykler lade jag tabletterna på hyllan och så skulle vi köra på säkra perioder jag och min man.
    Ha ha ha!!! Det gick ju sådär. Nu sitter man med magen i vädret igen

• oxytocin

Om du inte fått mens igen och helammar kan du vara utan skydd i de första 6 månaderna. Nästan 99% säkert. Fick vi lära oss på föräldragruppen. Det är ju säkrare än Cerazette tror jag...

• blå himmel

Det är inte alls det helt säkert när man helammar, för innan mensen kommer första gången så har du ju en ägglossning, som du "inte vet om" eller kan räkna ut, och då kan du bli gravid igen. Så sa i alla fall barnmorskan på vår föräldragrupp.

• HannaZan

Hej!

Jag fick barn för 3 månader sedan, min bm skrev också ut cerazette till mig, Jag har dock blödit ända sen dess.

Jag började med det samma, som jag fick besked på.

Tycker inte det är någon höjdare att blöda hela tiden.

Men tror det är olika från person till person.
    Dom säger att man inte ska glömma en ända och ta dom ända upp till ett halv år innan man kan ge ett bedömande om det är rätt för en.

Lycka till!

Mvh Hanne

• DazQueen

Jag har ätit cerazette både innan och efter jag fick barn. De har funkat kanon för mig får inga blödningar och inga hormonsvängningar heller. Fast det är ju olika från person till person en del blöder flera veckor i sträck av dem och andra inget alls. Jag började äta dem med en gång när skruttan hade kommit enligt barnmorskan var det ok. Man behövde inte vänta in mensen med dem.

• helene306

Att helamma är inget skydd för graviditet!

Jag fick Cerazette efter förlossning och det var inga piller för mig, jag blev rosenrasande och allt gick ut över sambon Pillrena börjar du med närsom.
    Idag har jag kopparspiral och det passar mig bättre, inget hormonstrul.

F+H=D
  • mkvp

Jag fick också cerazette.. när jag började äta dom så kom blödningarna... blödde och blödde.. och blev en arg och gråtmild person... nu äter jag inte längre och har slutat att blöda och är mitt glada trevliga jag igen! Har en liten tjej på 3 och en halv månad.. och dom gånger vi lyckas få till det så blir det att han sprutar utanför... blir det en till bebis så tätt så var det väl meningen!

• Lysande

Jag är osäker på hur jag ska göra efter förlossningen då jag har sagt till mig själv att aldrig mer äta p-piller för att jag har mått så dåligt av dessa hormoner. Jag har provat alla olika sorter som ska vara bra för det ena och det andra. Jag kämpade med minipiller och p-piller i 6-7 år och mådde bara pest och pina, så tillslut slutade jag med dem.
    Hade då ett dåligt förhållande och vi hade ändå aldrig sex, så jag kände ingen mening med att må dåligt mer. När jag träffade min nuvarande pojkvän och blivande pappa till mitt barn så använde vi kondom och nu är vi ju här med en graviditet =)

Vad finns det att välja på? Kan tänka mig att jag behöver skydda mig på något sätt för när vi bestämde oss för att vi kunde tänka oss att få barn så tog det typ 1½år innan vi blev med barn. Sedan fick jag ett tidigt MF men blev gravid efter en mens igen, alltså snabbt. Precis som att kroppen då hade förstått vad som gällde.

Någon som har bra tips för mig som verkligen inte vill utsätta mig för hormoner igen?

• FruMarie
    Lysande skrev 2007-12-08 17:36:50 följande:
    Jag är osäker på hur jag ska göra efter förlossningen då jag har sagt till mig själv att aldrig mer äta p-piller för att jag har mått så dåligt av dessa hormoner. Jag har provat alla olika sorter som ska vara bra för det ena och det andra. Jag kämpade med minipiller och p-piller i 6-7 år och mådde bara pest och pina, så tillslut slutade jag med dem.Hade då ett dåligt förhållande och vi hade ändå aldrig sex, så jag kände ingen mening med att må dåligt mer. När jag träffade min nuvarande pojkvän och blivande pappa till mitt barn så använde vi kondom och nu är vi ju här med en graviditet =)Vad finns det att välja på? Kan tänka mig att jag behöver skydda mig på något sätt för när vi bestämde oss för att vi kunde tänka oss att få barn så tog det typ 1½år innan vi blev med barn. Sedan fick jag ett tidigt MF men blev gravid efter en mens igen, alltså snabbt. Precis som att kroppen då hade förstått vad som gällde.Någon som har bra tips för mig som verkligen inte vill utsätta mig för hormoner igen?
    Jag ska inte heller börja äta p-piller efter förlossningen!
    Åt Trionetta 28 i 4 år, så för vår del ska vi köra med kondom..
    Nå more p-piller för mig....
    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Tjejan83
    Lysande skrev 2007-12-08 17:36:50 följande:
    Jag är osäker på hur jag ska göra efter förlossningen då jag har sagt till mig själv att aldrig mer äta p-piller för att jag har mått så dåligt av dessa hormoner. Jag har provat alla olika sorter som ska vara bra för det ena och det andra. Jag kämpade med minipiller och p-piller i 6-7 år och mådde bara pest och pina, så tillslut slutade jag med dem.Hade då ett dåligt förhållande och vi hade ändå aldrig sex, så jag kände ingen mening med att må dåligt mer. När jag träffade min nuvarande pojkvän och blivande pappa till mitt barn så använde vi kondom och nu är vi ju här med en graviditet =)Vad finns det att välja på? Kan tänka mig att jag behöver skydda mig på något sätt för när vi bestämde oss för att vi kunde tänka oss att få barn så tog det typ 1½år innan vi blev med barn. Sedan fick jag ett tidigt MF men blev gravid efter en mens igen, alltså snabbt. Precis som att kroppen då hade förstått vad som gällde.Någon som har bra tips för mig som verkligen inte vill utsätta mig för hormoner igen?
    Kopparspiral kanske? Jag vägrar också hormoner och tänkte testa spiral igen. Hade spiral under ett år tidigare, men fick ta ut den eftersom jag blödde två veckor/månad. Men vill alltså testa igen, kanske funkar det bättre nu när livmodern har haft en bebis inuti...
Svar på tråden preventivmedel efter förlossning