Hydronefros
Någon som har barn med hyrdonefros...
Fråga inte vad det är om du inte vet..sök på det ist.
Hur kom dom på det?
vad har gjorts?
Vilken ålder?
Någon som har barn med hyrdonefros...
Fråga inte vad det är om du inte vet..sök på det ist.
Hur kom dom på det?
vad har gjorts?
Vilken ålder?
Puffar lite
Nja... de trodde att sonen hade det vid ultraljudet under graviditeten, fast det visade sig sedan att det bara såg mysko ut för att han hade dubbla urinledare på ena sidan vilket är helt ofarligt och rätt vanligt.
oki det har mit dotter med på båda sidor..har även dubbel system..
svensdotter,
Vi är många här med barn som har hydronefros, så du behöver inte känna dig ensam. Faktum är att 1/100 föds med detta, men i varierande utsträckning och med olika orsaker. Hydronefros är ju inte en sjukdom i sig, utan ett symptom på något annat.
Min son har det på vänster njure och äter antibiotika profylaktiskt sedan han var 3 dagar gammal. Är nu 14 månader och det ser tyvärr inte ut att växa bort. Var på nytt ultraljud för ett par veckor sedan och hydronefrosen hade förvärrats. Sannolik orsak i min sons fall är förträngning mellan njurbäcken och urinledare, men det kan även vara någon muskulär missbildning. I många fall beror det ju på reflux, men det är uteslutet i min sons fall.
Än så länge är hans njurar oskadda, så läkarna avvaktar utvecklingen. Vi går på regelbundna ultraljud och njurfunktionsprover.
Fråga gärna om du vill! Jag svarar så gott jag kan utifrån det jag vet om min son och några andra fall som jag känner till.
jo att det är vanligt vet jag..men att ha dubbelfunktionliga njurar är vad jag fattat det som på dr mindre vanligt.
och slingriga systemsom vål lilla prinsessa har...
hon har även fåttnefrostoi men den gjorde inegn nytta utan ställde med till bekymmer för oss.
Väntar nu på en op där dom under 2 op ta bort dessa övresytemen...för det är i dom som urinen samlas och när det ligger urin i dom så trrycker det för mycket på nedre delen o är skdaligt för njurarna..
när såg dom detta på er son?
Min dotter har det. Det upptäcktes vid rutinultraljudet i vecka 19. Var femte vecka under graviditeten fick vi gå på ultraljud för att kolla utvecklingen (det var lika vidgat i förhållande till hennes storlek hela tiden).
När hon föddes gjordes ingenting förrän ett o ett halvt dygn senare. Då påbörjades en antibiotikakur som hon kommer att äta under obetämd tid. När hon var drygt en vecka gjordes ett ultraljud på henne samt röntgen av urinblåsan o hur urinen förflyttar sig i kroppen. Det visade att det iaf inte var någon reflux.
Nu vet vi inte riktigt vad som kommer att hända. Läkarna har sagt att det inte kommer att göras någon åtgärd under det första året eftersom det kan växa rätt áv sig självt. Vi ska få komma på fler ultraljud så småningom...
satte dom igång dig tidigare eller tog ut henne med snitt??
har hon osså ÖVRE system?
Mary the fairy skrev 2007-09-17 15:23:52 följande:
Jag sattes igång på bf + 1 men det hade andra orsaker än hydronefros. Pga av hydronefrosen skulle det inte bli nån igångsättning eller snitt iaf.
Det där med övre system har jag inte hört talas om förut så det vet jag inte... eftersom ingen har nämnt det så är det kanske inte så... jag vet inte
nej hade ditt barn haft det hade dom sagt det då det är skadligt för barnet.
oki vad skönt du fickgå hela tiden..