• P28

Hjälp ni som kan- plugga ekonomi/liknande?

Då detta är ett forum som behandlar de flesta ämnen (minst sagt) så tar jag en chans och slänger ut mina frågor här i hopp om att någon bättre vetande har råd att ge!

Jag funderar på att möjligtvis börja studera på högskolan/universitet under 2008, antingen vårtermin eller höst.
    I gymnasiet, som jag slutade år 2004, gick jag samhällsvetenskaplig linje. Mitt snittbetyg ligger på ca 16.5. Jag har inte läst Matematik C, vilket är ett stort minus givetvis.

Jag skulle vilja plugga någon slags ekonomi/företagsutveckling/affärsutbildning. Gärna ett helt program, inga egensammansatta kurser. KY-utbildning vore också ett alternativ.

Så, finns det några passande alternativ som ni kan tipsa om?
    Vore mycket tacksam!

Obs! Göteborg är den aktuella staden för studierna!

• Svar på tråden Hjälp ni som kan- plugga ekonomi/liknande?
  • P28

Oj! Finns det inga studenter här?

• Nela

Hej! Jag läser just nu "Risk & Försäkring samt Finansiella tjänster" som är en KY-utbildning i GBG. Har precis börjat, är inne på andra veckan av utbildningen. Men detta är i alla fall en bred utbildning inom bank och försäkringar på endast 3 terminer. Vi hade en träff med gamla elever idag och 90% hade blivit erbjudna jobb

• P28

Nela, är det en utbildning på KY-akademien? Om jag förstår det hela rätt är det en utbildning för att utbilda tjänstemän inom bank/försäkring?

Jag personligen är mer intresserad av en bredare ekonomi/affärsutbildning, men jag vet inte vilken!

• Camela

Hej! Jag läser till Redovisningsekonom på IHM Business School. Kanske inte är just det ämnet som du vill plugga men IHM har även andra ekonomiutbildningar tex affärsekonom. Dessa är alltså KY-utbildningar.
    Jag läser visserligen i Stockholm men IHM finns ju i GBG oxå! Jag rekommenderar varmt både IHM och Ky-utbildning!!!!
    Lycka till!

• Tokaungen

Varför inte satsa på antingen civilekonomlinjen eller en fil kand eller masters inom ekonomi?

• P28

Tokaungen- stort tack för ditt inlägg!

Civilekonom kommer jag inte in på då mina betyg är för låga, tyvärr. Lösningen vore ju att läsa upp betygen, det vore ett av alternativen.

• gglitterr

måste man inte ha matte c på civilekonom?

• Kanelflicka

Man kan ta vanlig ekonomutbildning istället för civilekonom.

• Mammaboom

Kan inte det "nya gymnasiets" betygsystem eller upplägg så jag vet inte om dina betyg är vettiga eller inte. Dock så kan jag starkt rekommendera företagsekonomi vid Universitetet. Handels i götet har nog en del program och sen kan du även läsa de första högskolepoängen på distans om du behöver samla på dig poäng för att komma in på handels. Och om du saknar behörighet får de väl läsa in det på komvux.

BF 7 oktober
  • Tokaungen

Och glöm inte att anmäla dig till högskoleprovet! Senaste anmälningsdatum är den 15/9 så senast lärdag gäller.

• P28

Camela, ledsen att jag missade ditt inlägg tidigare!
    Jag har senast idag suttit och funderat på just utbildningen till affärsekonom hos IHM i Göteborg. Är det en bra skola?

Jag kanske är lite dum/naiv när det kommer till att läsa upp betygen på Komvux, men det tar emot något så väldigt. Skulle känna mig så gammal och misslyckad- och då är jag bara 23!
    När jag skriver det så inser jag hur dumt det är att tänka så, men ändå kan jag inte hjälpa att det tar emot.

Tokaungen, jag bor permanent i Kina så högskoleprovet blir svårt att få tid till denna gången, men till våren borde jag kunna skriva det. Tack för påminnelsen!

Vart kan man läsa en "vanlig" ekonomutbildning i Göteborg?

• Camela

TS! Ja, jag tycker att IHM är en bra skola, dessutom har den mycket bra rykte ute i arbetslivet. Har sett många annonser där man gärna ser sökande från IHM! Det som är bra med en KY-utbildning är ju att du får praktik! Det är ju ganska stor skillnad på att läsa saker och att göra det på "riktigt".
    Dessutom som någon nämnde ovan så är det ganska många som faktiskt har ett jobb redan på examensdagen!
    Självklart förespråkar jag en ky-utbildning då jag går en själv, men har ingen erfarenhet av högskola/universitet. Ett tips är att samla mycket fakta och lyssna på folk som pluggar det ena och det andra!

• Nela

Vi träffade den gamla klassen i början av veckan och där var det 9 av 10 som hade fått jobb eller blivit erbjudna jobb inom bank/försäkring. Några hade praktiserat på vanliga banker, försäkringsbolag och några hade praktiserat på försökringsbolag/mäklare som riktar sig endast mot företag. Så jobb/praktikplats varierar.

• P28

Tack igen för alla svar! KY-utbildningar låter passande, dock läste jag lite om utbildningar i Jönköping häromdagen, och de hade mängder av ekonomutbildningar som lät bra, med lägre behörighetskrav. Men vill man bo i Jkpg?

• Tokaungen

Ja, har en kompis som pluggar där nu och som stormtrivs så absolut!

• CarlHerman

Man kan väl inte läsa ekonomi på högskolenivå om man inte har läst matte C? Så var det för några år sedan iallafall...I "alla" ekonomutbildningar ingår ju kurser i nationalekonomi och då måste man ha läst matte C.
    Jag har läst i Jkpg och det finns flera bra utbildningar på handelshögskolan här, med internationell inriktning. T ex är all studenter garanterade minst en termins studier utomlands.

Svar på tråden Hjälp ni som kan- plugga ekonomi/liknande?