Inte flyttstädat - vad har vi för rättigheter??
Vi har precis fått en ny lägenhet (första hand) och fick nycklarna igår. När jag åkte dit för att snabbt svabba av golven och torka eventuellt damm som kommit sen föregående hyresgäst flyttat ut upptäcker jag att de inte har flyttstädat... Jag blir självklart jätteledsen och besviken. Vi som hade tänkt att flytta lite smått under hela veckan och sen ta det stora flyttlasset på lördag... Vi har bokat bil och planerat med familj och vänner. Vi har även talat om för nuvarande värd att vi kommer att flytta då..
Vi har påtalat för hyresvärden att det inte är flyttstädat, men de vill först prata med föregående hyresgäst innan de agerar. Vi känner att tiden nu rinner iväg och undrar vad vi har för rättigheter att anlita en städfirma..? Värden talade om för oss att de i normala fall hade ringt till en städfirma, men "deras" firma har stängt denna vecka så "det går ju inte" fick vi till svar... Till saken hör att förra hyresgästen fått städningen "godkänd" och flyttat ut redan innan sommaren...
Snälla hjälp oss nu att komma någon vart med detta!! Jag behöver veta vad som gäller, vilka rättigheter vi har samt var jag kan finna detta skriftligt, så att jag kan påtala det för hyresvärden!!