• Sleeping Beauty

Inte flyttstädat - vad har vi för rättigheter??

Vi har precis fått en ny lägenhet (första hand) och fick nycklarna igår. När jag åkte dit för att snabbt svabba av golven och torka eventuellt damm som kommit sen föregående hyresgäst flyttat ut upptäcker jag att de inte har flyttstädat... Jag blir självklart jätteledsen och besviken. Vi som hade tänkt att flytta lite smått under hela veckan och sen ta det stora flyttlasset på lördag... Vi har bokat bil och planerat med familj och vänner. Vi har även talat om för nuvarande värd att vi kommer att flytta då..

Vi har påtalat för hyresvärden att det inte är flyttstädat, men de vill först prata med föregående hyresgäst innan de agerar. Vi känner att tiden nu rinner iväg och undrar vad vi har för rättigheter att anlita en städfirma..? Värden talade om för oss att de i normala fall hade ringt till en städfirma, men "deras" firma har stängt denna vecka så "det går ju inte" fick vi till svar... Till saken hör att förra hyresgästen fått städningen "godkänd" och flyttat ut redan innan sommaren...

Snälla hjälp oss nu att komma någon vart med detta!! Jag behöver veta vad som gäller, vilka rättigheter vi har samt var jag kan finna detta skriftligt, så att jag kan påtala det för hyresvärden!!

• Svar på tråden Inte flyttstädat - vad har vi för rättigheter??
  • Sleeping Beauty

Ingen som kan hjälpa oss??

• synthetic

Fråga om ni får ta dit en firma och räkningen får gå till förgående gäst. Det fick vi.

♥ Dotter 051231 - Dotter 071121 ♥
  • flixflax

Från när har du kontrakt?

• MissLilo

Eller säg att ni kan storstäda om de bjuder på en hram, känner en som fick det så.

• flixflax

Vet inte om det finns några specifika regler. Men om de nu fått städningen godkänd be och få se protokollet. Vanligen brukar ju antingen en städfirma annars städa alt du själv mot ersättning.

• Sleeping Beauty

Vi skrev på kontraktet i torsdags och överlåtelsen var igår måndag.. Så lägenheten är ju "vår" nu, men vi kan ju inte flytta in .

Vi varken vill eller hinner städa själva. Det är ju hur mkt som helst att göra, tex ugnen, elementen, fönstrena, avloppsbrunnar mm utöver det vanliga dammtorkandet och golvsvabbandet..

• Sleeping Beauty

Vi har föreslagit att vi kan ordna en firma som kommer och städar och att de betalar, men värden vill prata med f.g hyresgäst först... Det är det som drar ut på tiden och vi känner oss stressade hur vi ska hinna med allt .

• flixflax

Men då har ni ju rätt till ersättning! Den skall ju vara beboelig från kontraktsdatumet!

• SandvikenMamma

Ni kanske kan be om att få lite rabatt på hyran, eftersom ni inte kan flytta in i dagsläget? Plus att en städfirma kommer, naturligtvis!

• Tilt

Ni har egentligen rätt till ersättning för den tiden det tar för er att städa alternativt ska ni få en städfirma dit som gör jobbet OM ni inte flyttat in tidigare datum än vad som är sagt mellan er och hyresvärden, för då ligger det på erat ansvar att ta det med tidigare hyresgäst.

Varför jag skriver egentligen är p.g.a att alla bostadsbolag/hyresvärdar behandlar såntdär helt olika och det finns för mycket kryphål för att göra någonting åt det, men jag tycker hur som helst att ni inte ska nöja er med att vänta. Ligg på, det skulle jag gjort i alla fall.

• logg81

Vi i vår familj har råkat ut för flyttstädningssmitare flera gånger. Då fick vi avdrag på hyran, eller, hyresvärden kom upp med pengar i handen för städandet. Vet faktiskt inte hur ni ska göra eftersom ni inte hinner städa själva, ta kontakt med hyresgästföreningen och prata med dom. De kanske har ett rakt svar att ge...

Lycka till och jag hoppas ni kommer trivas i er nya lya!

• Tilt

flyttat in... jag menar fått tillgång till lägenheten tidigare

• Sleeping Beauty

Tack snälla för alla svar!! Verkar dock inte finnas ngn skrivelse att hänvisa till utan snarare praxis..

Ska ringa värdens HK imorgon och fortsätta tjafsa... Jag ger mig inte!!

• oxytocin

Sleeping Beauty skrev 2007-09-11 22:28:26 följande:

Tack snälla för alla svar!! Verkar dock inte finnas ngn skrivelse att hänvisa till utan snarare praxis..Ska ringa värdens HK imorgon och fortsätta tjafsa... Jag ger mig inte!!
    Stå på dig! Så dåligt att lämna det ostädat. Hänt mig en gång också. Fick städa själv...
  • Sleeping Beauty

Är sååååå glad! Vi "vann". Imorgon kommer städfirman!!! Vi har visserligen inte kunnat flytta över saker nu under veckan som vi tänkt, men det känns alldeles underbart att slippa städa efter ngn annan!! Så imorgon eftermiddag kan vi börja flytta in i en REN lägenhet .

Tack alla för ert stöd!!

• En bebis i magen

Ni ska definitivt få avdrag på hyran om ni betalar från i måndags! Det är hopplöst när avflyttande hyresgäst inte städat ordentligt. En gång när jag kom men mitt flyttlass satt de och käkade frukost, de hade inte ens packat!!

Svar på tråden Inte flyttstädat - vad har vi för rättigheter??