Hjälp! Efterlyser dadelkaka-recept!
Hej!
Ja, som sagt. Jag är ute efter recept på dadelkaka, gärna med nötter i, men utan går lika bra!
Hej!
Ja, som sagt. Jag är ute efter recept på dadelkaka, gärna med nötter i, men utan går lika bra!
Låter gott! Skulle jag också vilja ha.
4 st ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 dl dadlar
0,5 dl nötter
100 g smör
Sätt ugnen på 175°.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker till en fluffig smet. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och rör ner de hackade färska dadlarna och nötterna (som t.ex kan vara valnötter). Rör ner frukt- och mjölblandningen i ägg-och sockersmeten.
Smörj och bröa en bakform. Häll i smeten. Grädda, i nedre delen av ugnen, 30-40 minuter. Stjälp upp dadelkakan och låt svalna.
Dadelkaka
4 port
150 g färska dadlar
100 g margarin
20 g hackade pistagenötter
4 st ägg
1 msk majsmjöl
2 msk vanillinsocker
1 tsk malen kardemumma
Gör så här:
Ta ur dadelkärnorna. Stek dadlarna i hälften av margarinet. Stek mjölet i resten av margarinet.
Häll mjölet över dadlarna.
Rör äggen ordentligt med vanillinsocker och kardemumma i en skål.
Häll äggröran över dadlarna. Låt den blir fast och hård. Strö över hackade pistagenötter och resten av vanillinsockret.
Servera med kaffe eller te (chai)
Evas dadelkaka
(1 kaka)
Ingredienser
200 g smör eller margarin
2 ½ dl urkärnade finskurna dadlar
rivet skal av ½ citron
4 dl vetemjöl (240 g)
1 tsk bakpulver
½ dl grädde
ströbröd till formen
Beskrivning
Rör matfett och socker poröst.
Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning.
Blanda dadlarna med c:a 1 dl av vetemjölet. Rör ner frukten och citronskalet i smeten.
Tillsätt resten av mjölet blandat med bakpulvret. Rör till sist ner grädden.
Häll smeten i en smord och bröad form (c:a 2 liter).
Grädda kakan i ugn vid 175° i c:a 1 timme.
Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.
Dadelkaka
250 g Kärnfria Dadlar
2 dl Vatten
1 dl Strösocker
200 g Margarin
2 ägg
1 dl Gräddfil
1 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
2 tsk Bikarbonat
4 dl Vetemjöl
Hacka och koka dadlarna i vattnet på svag värme tills de är mjuka. Tillsätt socker och rör ned margarinet i den svalna smeten. Tillsätt alla andra ingredienser. Rör om till en jämn smet, smöra och bröa en sockerkaksform(avlång)
Häll smeten i formen. Grädda kakan i 175 grader i ca 60 minuter på den nedersta falsen i ugnen.
som jag fattar receptet ska du steka den kakan, alltså som du gör en omelett som ska stelna, eller vad tror du?