• Grodan Soda

Om båda föräldrarna dör

Om jag och maken avlider vill vi att vår dotter ska växa upp med mina föräldrar. Min mamma är 52 år och min pappa är 55. Vår dotter är 3 månader gammal. Vi har skrivit vårt önskemål i vårt testamente. Mina föräldrar är underbara personer med god ekonomi.

Tror ni att vårt önskemål skulle tillgodoses? Försöker man oftast placera barnen inom familjen? Försöker man oftast tillgodose föräldrarnas önskemål?

• Svar på tråden Om båda föräldrarna dör
  • Yrslan

De gör säkerligen en utredning, ändå tror jag oftast att de försöker placera barnen inom familjen.

• Grodan Soda
    Yrslan skrev 2007-09-11 23:35:43 följande:
    De gör säkerligen en utredning, ändå tror jag oftast att de försöker placera barnen inom familjen.
    Jag hoppas att det är så.
  • 68an

Jag hoppas at ni har ett giltigt testamente till att börja med.

Det sägs ju att deras mål är att låta barnen stanna kvar inom släkten men man läser ju om annat i tidningen i bland.

Hur mycket era åsikter skulle väga vet jag inte men jag hoppas verkligen att det väger mycket tungt.

• Grodan Soda
    68an skrev 2007-09-11 23:37:45 följande:
    Jag hoppas at ni har ett giltigt testamente till att börja med.Det sägs ju att deras mål är att låta barnen stanna kvar inom släkten men man läser ju om annat i tidningen i bland.Hur mycket era åsikter skulle väga vet jag inte men jag hoppas verkligen att det väger mycket tungt.
    Vad jag förstår så innebär ett giltligt testamente att det är daterat, att alla nämnda personer nämns med för- och efternamn samt personnummer, att det är bevittnat av två myndiga personer som inte nämns i testamenten (annat än som vittnen då) samt att det är undertecknat alltså.
  • Grodan Soda

För oss är våra åsikter oerhört tunga då vi har personer omkring oss som vi absolut INTE kan tänka oss som vårdnadshavare. Även detta har vi skrivit med.

• mava

Vi har skrivit ett sk barntestamente där vi skrivit vem som vi vill ska ta hand om våra barn om det skulle hända oss båda någonting, vi har en kopia och min syster som är den vi vill ska ta hand om barnen har ett oxå.

Vid ev tvist så brukar rätten se till föräldrarnas önskemål, vi har även förklarat varför vi vill ha just min syster och inte tex våra föräldrar vi har även skrivit att barnen inte ska delas mm. Vi har även berättat detta för våra föräldrar.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Grodan Soda
    mava skrev 2007-09-11 23:43:01 följande:
    Vi har skrivit ett sk barntestamente där vi skrivit vem som vi vill ska ta hand om våra barn om det skulle hända oss båda någonting, vi har en kopia och min syster som är den vi vill ska ta hand om barnen har ett oxå.Vid ev tvist så brukar rätten se till föräldrarnas önskemål, vi har även förklarat varför vi vill ha just min syster och inte tex våra föräldrar vi har även skrivit att barnen inte ska delas mm. Vi har även berättat detta för våra föräldrar.
    Fick ni hjälp då ni skrev testamentet eller gjorde ni det på egen hand?
  • Anonym

Oftast försöker socialtjänsten att placera barnet hos släktingar som själva säger att de vill ha vårdnaden som barnet känner, men det är ingen garanti. Ibland anses släktingarna inte vara lämpade av olika anledningar den anledning man oftast hör om är att de anses för gamla.

• 68an

Jag är inte tillräckligt kunnig själv för att säga om det räcker som ni gjort så vore jag er skulle jag försäkerhetsskull ringa en jurist på Fonus eller nåt annat ställe för att rådfråga, det kostar inget.

När vi skrev testamente så anlita vi hjälp för att vara på det säkra och det kostade oss ca 1000 kr men det är en fis i rymden med tanke på vad som skulle kunna hända i vissa situationer och en trygghet att veta säkert att det är giltigt för det finns dom som fått sina ogiltigförklarade för att nån detalj inte varit korrekt.

• Grodan Soda
    Anonym skrev 2007-09-11 23:44:58 följande:
    Oftast försöker socialtjänsten att placera barnet hos släktingar som själva säger att de vill ha vårdnaden som barnet känner, men det är ingen garanti. Ibland anses släktingarna inte vara lämpade av olika anledningar den anledning man oftast hör om är att de anses för gamla.
    Ja, och frågan är ju vilken ålder som brukar anses för gammal? Det vore intressant att veta.
  • Grodan Soda
    68an skrev 2007-09-11 23:53:46 följande:
    Jag är inte tillräckligt kunnig själv för att säga om det räcker som ni gjort så vore jag er skulle jag försäkerhetsskull ringa en jurist på Fonus eller nåt annat ställe för att rådfråga, det kostar inget.När vi skrev testamente så anlita vi hjälp för att vara på det säkra och det kostade oss ca 1000 kr men det är en fis i rymden med tanke på vad som skulle kunna hända i vissa situationer och en trygghet att veta säkert att det är giltigt för det finns dom som fått sina ogiltigförklarade för att nån detalj inte varit korrekt.
    Bra tips om Fonus! Tack!

Ja, 1000:- är verkligen en droppe i havet om man ser till propotionerna.
  • mava
    danstina skrev 2007-09-11 23:44:21 följande:
    Fick ni hjälp då ni skrev testamentet eller gjorde ni det på egen hand?
    Läste en artikel om just detta där en advokat skrev hur man skulle göra så vi skrev bara efter det, han sa i artikeln att det inte behövdes göras av en jurist på samma sätt som man gör med vanliga testamenten. Utan dessa papper väger tungt i rätten och har man specificerat tex att vi önskar att barnen inte hamnar hos våra  föräldrar pga xxxxx så har den eller dom personerna som bestrider pappret ingen chans i rätten.
    Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Anonym
    danstina skrev 2007-09-11 23:58:38 följande:
    Ja, och frågan är ju vilken ålder som brukar anses för gammal? Det vore intressant att veta.
    Tror det är något på 50, läste om det någonstans har tyvärr glömt var... Tror att det var en artikel i aftonbladet förut då morföräldrarna ansågs för gamla...men det vägs in hur friska de är, inkomst m.m också.
  • Grodan Soda
    Anonym skrev 2007-09-12 16:48:42 följande:
    Tror det är något på 50, läste om det någonstans har tyvärr glömt var... Tror att det var en artikel i aftonbladet förut då morföräldrarna ansågs för gamla...men det vägs in hur friska de är, inkomst m.m också.
    Usch då. Min mamma är 52 och pappa är 55 och vi vill VERKLIGEN att de ska ta hand om vår dotter om det händer oss något.
Svar på tråden Om båda föräldrarna dör