• Jessi74

Halv- eller trafikförsäkring?!

Hur ska man tänka vad gäller bilförsäkring? När bör man "nöja" sig med trafikförsäkring och när lönar det sig med halvförsäkring? Någon som kan något om sånt här?!

• Svar på tråden Halv- eller trafikförsäkring?!
  • holy

Det beror väl lite på vad det är för bil kanske...

• tuzzla

I en halvförsäkring har du ju också stöld. Beror ju på hur mycket bilen är värd för dig, och om du har råd att köpa en ny om den t.ex blir stulen...

• Jiie

Vad är det för årsmodell och hur långt har den gått?

Lilleman har BF 13/12 men jag vet att han kommer 17/12
  • Jessi74

Tycker det är en djungel det här med försäkringar. Det är en Toyota -99.

• Jessi74

Den har gått ca 10500 mil

• holy

Skulle definitivt ta helförsäkring.

Jessi74 skrev 2007-09-12 08:21:27 följande:
    Tycker det är en djungel det här med försäkringar. Det är en Toyota -99.
  • Jessi74

Helförsäkring till och med, hade jag inte ens tänkt på, trodde det var för jättenya bilar. Usch, måste nog ta reda på lite mer om försäkringar.

• Jiie

Helförsäkring hade jag valt då.
    Vi hade vår Polo Gti-98 på hel, det skiljer oftast inte sååå mycket på halv o hel.
    O kolla verkligen med alla försäkringsbolag, vissa kan det skilja upp till 10000 på på samma bil!

Lilleman har BF 13/12 men jag vet att han kommer 17/12
  • holy

Titta här:
    www.forsakringaronline.se/bilf%C3%B6rs%C3%A4kring/

Jessi74 skrev 2007-09-12 08:24:08 följande:
    Helförsäkring till och med, hade jag inte ens tänkt på, trodde det var för jättenya bilar. Usch, måste nog ta reda på lite mer om försäkringar.
  • Äntligen mamma

Aktsam brukar ha bra pris på försäkringarna. Kolla där.

• Linda365

Jag jobbar med försäkringar och vi brukar säga att dom första 10 åren lönar det sig med helförsäkring på bilar och ännu längre om det är en dyr bil (BMW,Merca osv) så om jag var du skulle jag defenitivt välja helförsäkring.

• SVejsan
    Linda365 skrev 2007-09-12 08:30:06 följande:
    Jag jobbar med försäkringar och vi brukar säga att dom första 10 åren lönar det sig med helförsäkring på bilar och ännu längre om det är en dyr bil (BMW,Merca osv) så om jag var du skulle jag defenitivt välja helförsäkring.
    Men dom först åren har man väl nybilsgaranti och då inte behöver Helförsäkringen?
  • Anghammarad
    SVejsan skrev 2007-09-14 12:32:22 följande:
    Linda365 skrev 2007-09-12 08:30:06 följande:
    Jag jobbar med försäkringar och vi brukar säga att dom första 10 åren lönar det sig med helförsäkring på bilar och ännu längre om det är en dyr bil (BMW,Merca osv) så om jag var du skulle jag defenitivt välja helförsäkring. Men dom först åren har man väl nybilsgaranti och då inte behöver Helförsäkringen?
    Så länge den nya bilen har vagnskadegaranti så räcker det med halvförsäkring.
  • Linda365

Självklart behöver man inte ha helförsäkring på en ny bil eftersom den har vagnskadegaranti men när bilen är mer än 10 år gammal så brukar vi säga att det räcker med halvförsäkring beronde på värdet då såklart men överlag.
    Har jag förklarat bättre nu?

• 201201232

Om bilen är värd 20 000 eller mindre skulle jag inte ha något mer än trafikförsäkring, det blir billigare att köpa en ny bil än att ha dyr försäkring, i alla fall för oss med skyhöga premier på grund av ålder...

Svar på tråden Halv- eller trafikförsäkring?!