• Sture

Varför kliar det i händerna?

Är det någon som har samma lilla dilemma som jag. Det kliar enormt i handflatorna och på fingrarna stora delar av dygnet. Jag kan vakna mitt i natten och nästan bli hysterisk. Har försökt med kallt vatten, isbitar, anti-histaminkräm men inget hjälper. Min mamma och syster hade samma problem när de var gravida men vet inte varför det hände. Har jag brist på något ämne eller vad?

• Svar på tråden Varför kliar det i händerna?
  • Teskedsmamman

Nope, har inte själv råkat ut för det här... Däremot så har en kompis syster haft STORA problem med klåda genom båda sina graviditeter och då har det inte bara varit händerna utan hela kroppen!! Varför?! På henne var det havandeskapsförgiftning...

• Sture

Hu så hemskt! Rusade in på Netdoktorns site men som tur är har jag ingen av de symptom som nämns där vad gäller havandeskapsförgiftning så förhoppningsvis är det något vi har i släkten som är ofarligt. Ska kolla med min läkare i morgon när jag ska på kontroll.

• Jossebell

Jag har samma problem från och till. Det blir värre under graviditeter. Jag har alltid trott att det var mina exem som spökade, men när jag hör att det är fler så börjar man undra. Jag hittar inget som lindrar förutom att sitta och klia sönder handflatorna...

• Shamoni

Botemedlet mot allt som kliar är en salva som heter:

Fet Kräm och finns på recept. Den är underbar på eksem, myggbett, blåsor mm

• Lilla ru

När det kliar i handflatorna är det ett tecken på att man kommer att bli rik (enligt gammal skrock)

• mison79

Såg att kliandet kunde vara tecken på havandeskapsförgiftning...
    Igår när jag var hos min bm på ett rutinbesök upptäcktes en stor mängd äggviteämnen, 2-3 på skalan... jag fick gå upp till förlossningen för ctg o blodprov. Mitt bltr (blodtryck) låg onormalt högt, 140/100... efter en stunds vila gick den endast ner till 130/95. Jag blev undersökt nertill o det visade sig vara öppet 1 cm och huvudet låg ordentligt långt ner (förstod plötsligt dessa menssmärtor o varför det var svårt att gå). Dom skickade hem mig med en "dunk" som jag skulle samla en dags urin i för att följa upp. på lördag morgon (imorrn) ska jag tillbax med detta prov o få svar. Min vikt ha ökat ordentligt påpekade min bm... *orolig* Hur ska jag tolka detta? Vill ju inte ha kejsarsnitt...

• Jossebell

om det börjat öppna sig och huvudet ligger fixerat så låter det som det börjar vara på gång.

• Anniele

Jag har samma sak och har haft klåda sen vecka 4. Värst är det på händer och fötter och jag får även vita utslag där. Men jag har även klåda och ibland utslag som liknar myggbett på resten av kroppen, speciellt om det är varmt och svettigt. Tror inte det är havandeskapsförgiftning eftersom jag fick det så tidigt. Jag har fått Tavegyl utskrivet (allergimedicin) som lindrar speciellt om jag inte kan sova. Tyvärr blir man väldigt sömnig av medicinen så jag rekommenderar att du tar den på kvällen innan du ska sova. Hoppas dina besvär blir bättre!

• Jessi

Låter som när jag hade nässelutslag... Kankse kan vara något sånt harmlöst? *hoppas*

• Sture

Nej, min läkare hade inget förslag på vad det kunde vara. Alla värden är bra och det kan heller inte vara värmenböljan eftersom den äntligen försvunnit.

Anniele - Jag tror vi har samma problem. Jag får också som myggbett (jag trodde myggor, knott och annat gillade mig extra mycket) på andra delar av kroppen. Jag ska kolla upp vad Tavegyl innehåller och om det finns hos mig. Kan vara värt att prova. Maken blir väl överförtjust om jag slutar klia och vrida mig hela nätterna, fast ökad trötthet... låter inte bra för den romantiska delen av samlivet. Hmmm!

Jessi - vad är nässelutslag? Hur botar man det? För det är väl inte så att du bränt dig på en brännässla?... Jag gillar att du säger att det är harmlöst.

Lilla Ru - ännu bättre gillar jag ditt förslag om att det skulle ge rikedom. Eftersom det bara händer nu när jag är gravid kan man kanske få tro att det är Sture som ska bli rik.

• Mille

Jo, jag har också haft konstig klåda i händerna. Först när jag läste ditt inlägg så kopplade jag det till graviditeten. Tidigare graviditeter har jag alltid fått hemska myrkrypningar i benen på natten, det var väldigt jobbigt och nu är jag lite rädd att jag ska få det denna gång också.

• Jessi

Nässelutslag är som nån slags eksem (fast du behöver inte vara allergisk mot något) som kan poppa upp av t ex hormoner... Förstod aldrig riktigt själv varför jag fick det, emn jag tog nån salva o så var det borta. Även om det inte är just nässelutslag, så kan det ju vara ngt som är lätt att "bota". Kanske räcker om du ringer till nån läkare!

• CarroBF0204

Kliar på mig med!!!

Jag är nu i vecka 7 el 8 beroende på hur man räknar och sist jag var gravid började mitt kliande inte förrän i vecka 20 om jag minns fel, Då fick jag till svars att det hade med levern och göra och om det blir värre och att barnet mår dåligt av gifterna som kommer från levern kan dom sätta igång förlossningen/Snitt men då ska det nog gå långt. Nu sitter jag här i vecka 8 och kliar på ben och armar så det står härliga till, jag ska ringa BM imorgon och kolla om dom har någon läkartid så jag kan få Tavegyl som jag minns funkade på mig. Eller hur vi ska lösa det, läskigt tycker jag att det startar så tidigt denna gång, sist födde jag min son i vecka 31 men ingen har sagt att kliandet hade med det att göra.

Jag lider med er som kliar..... Caroline

• P01feb

Om det ÄR nässelutslag så hjälper det att använda bommulskläder och "lösa" kläder som inte sitter åt. Sen kan man äta tex tavegyl (om man nu får det?).

Nässelutslag ser ut ungefär som de utslag man får när man ....tadaaa... bränner sig på en nässla :D

• tekla

Jag tror jag har svaret: Graviditetsklåda! Har något med levern att göra. Misstänker barnmorskan graviditetsklåda brukar man få göra något test för att se om levern är påverkad. Det är inte direkt farligt för barnet, men ibland kan man måste förlösas lite tidigare om klådan är väldigt svår. Klådan förekommer främst på fotsulor och handflator men ibland även på bålen och andra ställen.

• Hella

Känner igen mig. Det kliade på hela min kropp under graviditeten men mest på fingrarna. Efter jag fött fortsatte det klia då fick jag en tablett av en barnmorska på näl. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, men fråga din barnmorska Den skulle inte vara farlig att äta under graviditeten.

• Baronessan

Läste på Liberos sida: "Vissa får väldig klåda, så kallad havandeskapsklåda, speciellt på magen, i handflatorna och under fotsulorna. Det kan hjälpa att massera med fuktgörande kräm och även att borsta med en fin baby-borste. Om du besväras av klåda bör du berätta detta för din barnmorska eller läkare."

Svar på tråden Varför kliar det i händerna?