ont i ryggen under skulderbladen
jag har under ett par veckor haft on på vänster sida av ryggen alldeles under skulderbladet, jag har misstänkt att det var andra orsaker än bara vanliga ryggbsvär, hittade denna artiklen på nätet.
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx...
Obehag eller ont över njurarna
På grund av hormonpåverkan blir den glatta muskulaturen i njurbäcken, urinledare och urinblåsa slappare, vilket ger plats för mer urin. Blåskapaciteten ökar till mer än det dubbla under graviditeten. De flesta besväras inte av detta men några får obehag i njurtrakten eller i bäckenet.
Obehag eller smärtor från njurarna kan påminna om ryggproblem, men obehagen känns från olika ställen. Ryggbesvär brukar sitta långt ner över korsryggen medan besvär från njurarna sitter betydligt högre upp, i höjd med nedre delen av bröstkorgen. Smärtor från korsryggen brukar dessutom ha samband med kroppsrörelser, vilket njursmärtor inte har.
I senare hälften av graviditeten är det inte ovanligt att det samlas vätska i njurbäckenen, vanligen på höger sida, och detta kan orsaka allt från obehag till kraftiga smärtor som kommer och går. Anledningen är att livmodern trycker bakåt mot urinledarna och minskar mängden urin som kan passera. Den högra urinledaren blir lättare tilltryckt.
Vad kan jag göra själv?
Vätska i njurbäckenen kan vara mycket obehagligt, men det är inte farligt. Ofta kan man mildra eller korta av smärtattackerna genom att "ligga på alla fyra". Livmodern tippar då framåt, och trycket mot ryggsidan och urinledarna minskar och urinen kan lättare komma ner till blåsan.
När bör jag söka vård?
Du bör söka vård via din barnmorska eller akut på sjukhuset beroende på hur ont du har.
Om smärtorna blir outhärdliga kan det vara njursten, och det är viktigt att du får rätt diagnos.
Även smärta på grund av att det samlas vätska kan bli mycket besvärande, och då kan man lägga en kateter från blåsan upp till njurbäckenet för att avlasta.