• MaddeMamman

ont i ryggen under skulderbladen

jag har under ett par veckor haft on på vänster sida av ryggen alldeles under skulderbladet, jag har misstänkt att det var andra orsaker än bara vanliga ryggbsvär, hittade denna artiklen på nätet.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx...

Obehag eller ont över njurarna
    På grund av hormonpåverkan blir den glatta muskulaturen i njurbäcken, urinledare och urinblåsa slappare, vilket ger plats för mer urin. Blåskapaciteten ökar till mer än det dubbla under graviditeten. De flesta besväras inte av detta men några får obehag i njurtrakten eller i bäckenet.

Obehag eller smärtor från njurarna kan påminna om ryggproblem, men obehagen känns från olika ställen. Ryggbesvär brukar sitta långt ner över korsryggen medan besvär från njurarna sitter betydligt högre upp, i höjd med nedre delen av bröstkorgen. Smärtor från korsryggen brukar dessutom ha samband med kroppsrörelser, vilket njursmärtor inte har.

I senare hälften av graviditeten är det inte ovanligt att det samlas vätska i njurbäckenen, vanligen på höger sida, och detta kan orsaka allt från obehag till kraftiga smärtor som kommer och går. Anledningen är att livmodern trycker bakåt mot urinledarna och minskar mängden urin som kan passera. Den högra urinledaren blir lättare tilltryckt.

Vad kan jag göra själv?

Vätska i njurbäckenen kan vara mycket obehagligt, men det är inte farligt. Ofta kan man mildra eller korta av smärtattackerna genom att "ligga på alla fyra". Livmodern tippar då framåt, och trycket mot ryggsidan och urinledarna minskar och urinen kan lättare komma ner till blåsan.

När bör jag söka vård?

Du bör söka vård via din barnmorska eller akut på sjukhuset beroende på hur ont du har.

Om smärtorna blir outhärdliga kan det vara njursten, och det är viktigt att du får rätt diagnos.

Även smärta på grund av att det samlas vätska kan bli mycket besvärande, och då kan man lägga en kateter från blåsan upp till njurbäckenet för att avlasta.

• Svar på tråden ont i ryggen under skulderbladen
  • MERlight

Men du, precis så där har jag också sedan ett par dagar tillbaka!
    Och dessutom har jag de senaste dagarna börjat samla på mig en massa vätska. Märker det i fingrar, händer och armar och inte minst på vågen då jag går upp mellan 0,3 och 0,5kg per dag. Så mycket kan jag ju knappast äta nu?

Ska till min BM idag, måste fråga henne. Har du några frågor som jag bör ta med mig?

• MaddeMamman

Påpeka att du har ont i njurarna, det kan ju knappast vara något nytt för henne.

• Tweety74

Har haft problem med njurarna i mitten av grav. Fick njursten.
    Kan säga så här...du känner när du måste söka vård. För det gör fruktansvärt ont!!!
    Men problemen brukar sätta sig på hö njure enligt läkarna.

• MERlight

Jag har ont som satan på höger sida. Ringde läkaren i morse men hon var så klart borta till den 17:e. Har tid hos BM idag så jag tar upp det då. Men njursten är det nog inte för det tror jag gör ondare.

• MaddeMamman

testa att så en stund på alla fyra som det tipsades om.

• MERlight

Ha ha, är på jobbet nu och det skulle kanske kunna missuppfattas

• MaddeMamman
    MERlight skrev 2007-09-12 10:48:49 följande:
    Ha ha, är på jobbet nu och det skulle kanske kunna missuppfattas
    ....och uppskattas kanske, (det är ju lilla patteklappardagen idag) ;0)
  • MERlight

Ha ha, och pattar har man ju rejäla nu för en gång skull

Var BM igår och fick en akut tid till läkaren. Verkar inte vara några njurproblem för mig tur som är utan förmodligen bara spänningar pga kraftiga foglossningar som uppstår för att man försöker kompensera det som inte bäckenet klarar. Blev i alla fall sjukskriven på heltid så nu blir det lugnet för mig fram till förlossnigen.

MaddeMamman skrev 2007-09-12 10:52:17 följande:
    ....och uppskattas kanske, (det är ju lilla patteklappardagen idag) ;0)
  • nenne31
    Vad paff o se att jag hittade denna sidan...för igår fick jag exakt samma smäörta på vänster sida..under skulderbladen...jag fcik så ont så jag nästan grät...kunde ej röra mej stanande i en ställning med ryggen...min man e utbildad massör så han masserade o då va det skönt men gjorde ont som f*n samtidigt...sen kom det igen och ajg tog en varm dusch och strålade mot där jag ahde ont sen kändes det mycket bättre...kom lite igen..men inte så...jag ahr även börjat samla på mej en del avtten...vilket jag inte alls gjorde mina två förra grav....ja  sjukskiven för outhärdelig fogglossning och kraftig ischias men detta va ju nåt helt annat...jag förstod inte riktigt vad som stod längst upp på denna sidan...bör man söka för dessa besvär??.....kram från Jenny
    Gravid v 23 tredje barnet
  • MaddeMamman

jag passade på att säga till när jag var på ul och läkaren kollade mina njurar med ul och det såg bra ut, var hos sjukgym idag och hon trodde det kunde vara ett senfäste för revbenen i ryggen. så nu har jag hyrt en tensapparat och skaffat mig en vetekudde som jag kan värma i micron och det blir bättre faktiskt

varadis- jag avundas dig ...en man som är massör...suck

• MkrKabe

EH.. tur typ att jag oxo hittade denna tråd.

Natten till igår fick jag exakt samma sak.

Höger sida, precis i kanten/under höger skuldra och på exakt samma ställe fast på framsidan av kroppen.

Känns som musklerna har släppt typ. Kunde varken sitta eller ligga förens efter 1-2 tim. Till råga på allt spydde jag oxo.
    Är i v 21, och detta var fasen inte kul. Nu gör det inte dödligt ont längre, utan ömmar bara när jag går. Känns dock fortf som musklerna har släppt.

Har mailat morskan idag.. får se va hon tror............

• turia

Ryggont
    Många kvinnor lider av ryggont i slutet av graviditeten. Det är ju inte så konstigt med tanke på den extra belastningen man utsätter ryggen för. Försök tänka på din hållning.
    Värk i övre delen av ryggen
    Man försöker kompensera framvikten genom att skjuta tillbaka axlarna och spänna musklerna i övre ryggpartier. Detta kan göra att man får värk i ryggen. Försök tänka på att vrida axlarna bakåt och gör axelrullningar så ofta du orkar och kan.
    Vär i nedre delen av ryggen
    Om barnet ligger i fixerat läge med ansiktet mot magen och bakhuvudet på barnet trycker mot din korsrygg så kan man få ont i slutet av graviditeten. Skjut rygg på golvet på alla fyra så lättar du tyngden från ryggen.
    Ont nedanför revbenen
    Runt 30: e veckan kan det göra ont straxt under revbenen på ena eller andra sidan när livmoderns övre del står högt. Det gör ont i vilken sida barnet än ligger på. Det enda som är bekvämt är att sitta rak på en ganska hög stol. Det hjälper att l yfta armarna ovanför huvudet och sträcka dem så högt som möjligt så att hela bröstkorgen lyfts upp från livmodern.
    www.babyboom.nu/guider/GFAQ/Trimester3.html

• förstagångsmamma83

Gud så skönt att jag hittade denna tråden. Började få ont på höger sida ungefär i bh-bands höjd för ca 2 veckor sen, men då gjorde det mest ont fram mot em, var på semester då och satt i bil ganska mkt. Trodde att det kom därifrån men nu har jag varit tillbaks på jobbet i 1 vecka och det gör fortfarande ont och inte bara på em.
    Känslan är så svår att beskriva, som ett pirr och ett obehag och det känns som att jag blir sneare och sneare i ryggen för att jag inte orkar sitta eller stå rakt. Ska till läkaren på förlossningen imån så det känns skönt så får dom kolla upp vad det är.
    Även min BM sa att det kunde vara nått med gallan eller njurarna så det verkar ju stämma in någorlunda på detta som skrivs här

Svar på tråden ont i ryggen under skulderbladen