• Mino

Göra om furumatgrupp?

Hej

Vi har ett stort bord med åtta stolar i vårt matrum, som är i furu (hatar) . Har inte råd att köpa nån ny möbel så jag funderar på om man kan hotta upp denna.. Måla om eller nåt... Först tänkte jag man kanske kudne måla bordet vitt o stolarna svarta... ?? Eller har nån nåt annat för slag??

Matrummet o resten av undervåningen går i vitt/svart/grått..

Hoppas på ideer

• Svar på tråden Göra om furumatgrupp?
  • flygare

Hej min granne har precis betsat sitt furubord, blev jättesnyggt

• Mino

Hej hej.. ok.. I vilken färg?? för de har jag oxå fundrat på.. Stolarna har just nu syrabetsade.. men de gillar jag inte.. , Ser så glomigt ut.. he he...

flygare skrev 2007-09-12 11:10:46 följande:
    Hej min granne har precis betsat sitt furubord, blev jättesnyggt
  • hylero

Dum fråga kanske men hur betsar man?
    Har ett furubord som jag älskar men är trött på "färgen".
    Måste väl slipa bort lacken först. Är inte det svårt?
    Det säger min man i varje fall.
    Efter betsningen? Lack?

Tacksam för tips.

• Mino

Hej hej

Ja slipa är bäst för då fäster ju färgen.. o har man en slipmaskin går de ju rätt lätt.. men .. mycket slipa blir de om man vill ha de bra
    Sen köper man lackbets tex, finns i massor av kulörer.. jag köpte mitt på coop tex, bara o pensla på

hylero skrev 2007-09-12 19:55:33 följande:
    Dum fråga kanske men hur betsar man?Har ett furubord som jag älskar men är trött på "färgen".Måste väl slipa bort lacken först. Är inte det svårt?Det säger min man i varje fall.Efter betsningen? Lack?Tacksam för tips.
  • Aros rosen

Vi har precis gjort om vårat furubord och stolar och målat allt i vitt...

Tillslut bara hatade jag det. För arbetet är ju värst och viktigast.
    Slipa och slipa. Gråter
    Men nu är det ju såååååå fint.

♥ (¯`°?.¸ ♥mina hjärtan Lucas och Oscar ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mino

åh tack.. Ja arbetet är ju de jobbigaste.. men ju bättre förarbete desto bättre reslutat.. Har du några bilder? Hade ni nån blank färg.. jag inbillar mej att man ska ha typ högblank eller nåt för att få en snygg yta?

• Aros rosen

vi fick hjälp av karls kompis som är målare med vad vi skulle ha...
    Först grundar man med en trä grund färg och sedan en oljefärg för trä och metall.
    Vi hade halv blank då det annars skulle se för blankt ut enligt han och det stämmer nog...
    Har tyvärr inga bilder då kameran pajatLedsen
    Men det vart sååååå himla fräscht.
    Du kommer spy på allt förarbete, speciellt stolarna.
    Så många små slipytor. Men så värt det efter!

♥ (¯`°?.¸ ♥mina hjärtan Lucas och Oscar ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mino

Ok. tack.. Ja eller hur att jag kommer o spy på förarbetet.. hmm.. nästan så man vill köpa nytt istället.. VARFÖR är man inte gjord av pengar!!???????????

• hylero

Tack för svar. Men:
    Om jag betsar, måste jag inte lacka eller nåt efter?
    Blir det inte fläckar efter varmt o så?

• Mino

Öhh.. he he.. de har jag ingen aning om.. de kanske man måste.. Mina betsade stolar känns rätt sträva.. Men o andra sidan heter de lackbets de jag använt.. hmm.... Du kanske får fråga på butiken

hylero skrev 2007-09-13 15:06:22 följande:
    Tack för svar. Men:Om jag betsar, måste jag inte lacka eller nåt efter?Blir det inte fläckar efter varmt o så?
  • LCroft
    hylero skrev 2007-09-13 15:06:22 följande:
    Tack för svar. Men:Om jag betsar, måste jag inte lacka eller nåt efter?Blir det inte fläckar efter varmt o så?
    Om du betsar så måste du först och främst vara jättenoga när du slipar så du får bort all lack. Sen betsa och sen lack annars är det inte fint länge.
  • hylero

Tack för svar.
    Funderar vidare.
    Vi ska göra köket först. Får se sen vad som känns bra.
    Trevlig helg på er alla.

• ChristineKleven

Hej
    Jag hade ett syrabetsat bord som jag lackade vitt....sååååå nöjd. Fast jag kan ju säga att det tar på tålamodet. 8 stolar grundfärg o 2 färdigstrykningar. Det blir 32 stolar. Nu e jag glad att jag gjorde det, men jag ångrade mig varje gång jag skulle börja med en ny stol . Innan det betsade jag hela gruppen, men blev inte lika nöjd. jag ville liksom ha bort den där träkänslan som man e så oerhört less på.
    Jag har bilder i vita möblermappen i mitt galleri. Välkommen in o titta

Svar på tråden Göra om furumatgrupp?