Du måste logga in för att svara i en tråd.

• millux

Clomifen

Har haft väldigt krånglig mens efter vår dotter kom. Hon blir 3 i november. Har inte ätit p piller på över 1,5 år eftersom vi skulle vilja ha ett syskon till Fanny, men ingenting har hänt. Har varit till privatläkare i maj och hon skrev ut gul kropps hormon som skulle få mensen på rätt, vilket inte fungerade. Hon skickade mig på provskrapning som jag var på igår och de gjorde sedan ett ultraljud vilket visar att jag förmodligen har PCO. Vilket förklarar att jag inte går ner i vikt, har fått massor med acne och inte blir gravid... Fick i alla fall Clomifen 50 mg utskrivet. Men sen har läkaren skrivit 1 tbl dagligen from 3-7 d av perioden. Vad betyder det? När ska jag äta dem?hur länge? har någon annan erfarenhet av clomifen?

• Svar på tråden Clomifen
  • Thessis77

Du ska äta en tablett på dagarna 3,4,5,6 och 7 i menscykeln. Alltså fem tabletter sammanlagt. Dag 1 är den första dagen som du får mensblödning, så då tar du första tabletten två dagar efteråt det, på tredje dagen efter att mensen börjat. Clomifen är förövrigt samma som pergotime.

• millux

ok, då fattar jag. Detta ska få igång min ägglossning då alltså? Har jag fattat rätt då? Tack för hjälpen!

• Thessis77

visst! Clomifen är ägglossningsstimulerande och gör att äggblåsorna växer. Vanligen kan man börja vänta sig ägglossning ca en vecka efter den sista tabletten, men det är inte ovanligt att äl fördröjs lite med clomifenbehandling (så ge inte upp även om ältesten inte genast visar plus, om du nu ska ältesta )

• millux

det kanske är lika bra att äl testa. shit har aldrig stressat med att skaffa syskon till Fanny men nu när man fått reda på att man faktiskt behöver hjälp med att bli gravid så kommer det i helt annan dager. Tack så jättemycket för hjälpen! Är helt oläst på detta!

• Loppan 81

Min gyn sa att vid första kuren av comiflen så kan det hända att man inte får utslag på äl-stickorna. Hon menade att jag istället skulle tempa från dag 12 och se om jag ser någon höjning av tempen inom de närmsta dagarna. Sedan skall jag på blodprov dag 23 eller 24 så att hon sedan kan konstatera om jag haft eller inte haft ägglossning...

Svar på tråden Clomifen