• J76 hemligt

HALOMI OST

Hej jag lite saker jag undrar över angående graviditet.
    De flesta mögelostar innehåller PASTÖRISERAD mjölk, eller så står det bara mjölk. Men vad jag vet så ÄR ALL mjölk som finns i våra livsmedel och sånt här i sverige pastöriserad. Har hört att de får inte sälja o pasöriserad mjölk på affärer här i sverige. Stämmer det??
    Å det sägs ju att innehåller maten pasöriserad mjölk så är det bara att äta den. Hur är det då egentligen med mögelostar som innehåller psatöriserad mjölk???
    Sen en fråga till det finns en halvhård ost som är SUPER DUPER SMARRIG å det är HALOMI osten, jag har kolla på två olika märken en HALOMI av märket GAZI o en av märket FONTANA. HALOMIN från FONTANA innehåller pastöriserad mjölk. Men den från GAZI innehåller enligt dears innehålls deklaration bara ko-get och får mjölk, mynta och så var det nå mer. Men BÅDA är ju HALOMI så borde inte båda ostarna ha psöriserad mjölk i sej då.

• Svar på tråden HALOMI OST
  • apansson

om du kollar på riven parmesan i påse så är den gjord på EJ pastöriserad mjölk, så jo. man måste kolla! lagen säger att man måste skriva om den inte är pastöriserad.

• Mabybaby

Jag äter halloumni ost. Jättegott!
    Men om du steker den så är det vell ändå ingen fara eftersom den
    då upphettas till över 70 grader.

• Hannah76

i de flesta fall är mjölken pastöriserad, men inte alla. Står de inte preciserat på innehållsförpackningen så ring företaget och fråga. Men halomin ska du väl tillaga?

• apansson

det är inte alltid helt lätt att hänvisa till slv, därstår mycket men inte allt.

• karmela

Enligt livsmedelsverket ska man hålla sig borta från alla dessertostar oavsett om de är pastöriserade eller ej - detta inkluderar brie (suck och stön) och halloumi.

• Mabybaby
    karmela skrev 2007-09-12 11:28:31 följande:
    Enligt livsmedelsverket ska man hålla sig borta från alla dessertostar oavsett om de är pastöriserade eller ej - detta inkluderar brie (suck och stön) och halloumi.
    Jovisst, enligt dem får man ju inte äta någonting!!
    Äh, jag har lagt det åt sidan. Jag äter det som känns bra, dock inte varje dag och när jag gör det så ser jag till att det är bra råvaror, dvs, lukt och smak känns bra.
  • Lola Jämtland
    apansson skrev 2007-09-12 11:23:46 följande:
    det är inte alltid helt lätt att hänvisa till slv, därstår mycket men inte allt.
    Vad då "inte allt"?
    Vad tänker du på då?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Lola Jämtland
    Mabybaby skrev 2007-09-12 11:32:07 följande:
    Jovisst, enligt dem får man ju inte äta någonting!!Äh, jag har lagt det åt sidan. Jag äter det som känns bra, dock inte varje dag och när jag gör det så ser jag till att det är bra råvaror, dvs, lukt och smak känns bra.
    Då har du misstolkat rekomendationerna väldigt mycket.
  • apansson

Lola Jämtland skrev 2007-09-12 11:32:29 följande:

Vad då "inte allt"? Vad tänker du på då?
    jo, men om man undrar över nya livsmedel, olika råvaror som ingår i färdigrätter o.s.v. t.e.x så står det ju väldigt vagt om mozzarella: att det inte bör vara nån fara, men att man bör undvika. det står även att mozzarella kan framställas på olika sätt, varav ett av dem inte är att föredra för gravida.

det står ju som sagt mycket, men även om man läser så kan ju frågor väckas.
  • Mabybaby

Jag har inte misstolkat någonting. Jag har lusläst allting om mat man ska och inte ska äta samt rekommendationer och det är en djungel! I början tänkte jag på varenda sak jag åt; skinkan, osten, köttet, fisken, godiset och sötningsmedlet och fan och hans moster.

Sen pratade jag med en vän som är läkare och hon sa att jag kan äta allt utom östersjöfisken och rått kött. Om jag åt ostar så skulle jag vara säker på att den var pastöriserad. Det var alles.
    Jag äter även laxsushi vid enstaka tillfällen.
    Men, var och en gör ju som känns bäst eller hur!?
    Sverige är det land som har extrema förhållningsregler vad gäller äta och inte äta rekommendationer, känner inte till något annat land som har det så och det blir barn av deras också

• Lola Jämtland
    Mabybaby skrev 2007-09-12 13:39:03 följande:
    Jag har inte misstolkat någonting. Jag har lusläst allting om mat man ska och inte ska äta samt rekommendationer och det är en djungel! I början tänkte jag på varenda sak jag åt; skinkan, osten, köttet, fisken, godiset och sötningsmedlet och fan och hans moster.Sen pratade jag med en vän som är läkare och hon sa att jag kan äta allt utom östersjöfisken och rått kött. Om jag åt ostar så skulle jag vara säker på att den var pastöriserad. Det var alles.Jag äter även laxsushi vid enstaka tillfällen.Men, var och en gör ju som känns bäst eller hur!?Sverige är det land som har extrema förhållningsregler vad gäller äta och inte äta rekommendationer, känner inte till något annat land som har det så och det blir barn av deras också
    För det första så är rekomendationerna inget man måste följa.
    Man gör precis som man vill.

Det är inte krångligare än man gör det....
  • Alle

Varje land har sina egna rekomendationer, och även kontroller. Till exempel så testas kvinnorna i Frankrike för listeria kontinuerligt, det gör vi inte här.

SLV håller på att se över sina rekomendationer vad gäller brie.

Laxsushi är heller inga problem enligt SLV.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • flixflax

Lola Jämtland skrev 2007-09-12 11:33:07 följande:

Då har du misstolkat rekomendationerna väldigt mycket.
    Jag har gjort likadant. Det är ju det det handlar om att inte få i sig bakterier osv.
  • Abessiniern

"Hårdostar som Herrgårdsost och Grevé har lägre pH (är surare) och har lägre vattenhalt än de mognadslagrade dessertostarna ovan och är därför inte gynnsamma för listeria. De tillhör därför inte risklivsmedlen. Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen."

Det här står på SLVs hemsida om parmesanost i alla fall. Parmesanost är alltså säker ur listeria synpunkt, även om den tillverkats av opastöriserad mjölk. Så det gäller att hålla isär saker.

Däremot är jag ganska övertygad om att livsmedel kan innehålla farliga halter av listeria, utan att man märker det på smak eller lukt, det är det som är farligt med listeria. Listeria bakterien växer långsamt och även i kylskåpstemperatur. Så bara för att t.ex. gravad lax luktar okej, så skulle inte jag lita på att den är fri från listeria.

Östersjöfisk, som t.ex. strömming kan man faktiskt äta som gravid, men inte mer än en gång i månaden.

Svar på tråden HALOMI OST